Michael Taken: “Indrukwekkend wat er in Nederland gebouwd wordt!”

Michael Taken: “Indrukwekkend wat er in Nederland gebouwd wordt!”
“Ik heb nog nog ideeën genoeg,” zegt Michael Taken gedreven. In zijn handel komt hij bij heel veel verschillende paardenbedrijven, in Nederland en daarbuiten. Tegenwoordig om bodemslepen te verkopen, een handel waar je bij Michael Taken bijna niet omheen kunt als je een beetje bent aangesloten op social media. Hij levert ze in diverse soorten en maten vanuit zijn bedrijf Equicombi in samenwerking met de Belgische fabrikant AMS: de een de productie, de ander de verkoop, zonder tussenpersonen dus

Bij Michael Taken (51) zit de handel in het bloed. Springruiter was hij, op Z- en ZZ-niveau. Al jong verkocht hij tapijtbodems toen de paardenwereld alleen nog maar houtchips kende. Niet veel later ontwikkelde hij zijn eerste trainingsmolen. Aanvankelijk voor de paarden thuis van zijn broer Uriel, die als amateur heel verdienstelijk internationaal sprong, waarbij met name de naam Voila T bekend is. Het moesten molens zijn met de best mogelijke beveiliging en daarom kreeg het merk de naam Superieur. Onder die naam ontwikkelde hij ook solariums, modellen met een hals erin, wat nieuw was. Daarna volgden al snel complete projecten: molens met omheining, bestrating, afrastering, bodem, solarium, alles wat de klant nodig had, vaak in samenwerking met Herman Crum, een samenwerking die nog steeds intensief is.

Na de tapijtbodem volgden al snel andere soorten bodems: “Ik verkocht de eerste indoor eb- en vloedbodem in Nederland, aan Jan Brouwer in Groningen, aangelegd door Herman Crum.” Een nieuw bedrijf volgde want Michael startte samen met Johan Schutte Kylix op, waarbij Schutte de motoren en de computerkasten leverde.  Na een jaar of vijf verkocht Taken zijn helft. Tegenwoordig is Kylix de onderneming van Martin Kuipers, die trainingsmolens, aquatrainers, beregeningsinstallaties etc. levert. De handel in oldtimers volgde, een passie die hij zijn leven lang gehad heeft: “Doe ik nog wel, onderweg koop ik af en toe nog wel eens een oude tractor of motor voor de handel.”

De slepen kwamen een jaar of vier geleden in het leven van Michael Taken. De nieuwe ouderlijke boerderij moest voorzien worden van een molen, een omheining, een solarium, bestrating, en noem maar op. En daar moest ook een sleep bij komen voor het onderhoud: “Een goede vriend in België tipte me over de slepen van AMS in België. Ik ben er direct heen gereden, heb de slepen bekeken en ik heb er een meegenomen naar huis om uit te proberen op de eb- en vloedbodem. Crum stond erbij en die zei: dit is de sleep. De volgende dag ben ik teruggegaan en hebben we meteen het contract getekend: hij de productie, ik de verkoop.”

Michael richtte Equicombi op voor de slepen en begon: “Van één model sleep zijn we naar vijf modellen nu gegaan: voor een eb- en vloed-bodem, voor een Agterberg-bodem, getrokken door een trike, auto of shovel, met dichte of open rol, van 1.50m tot 2.50m. U zegt het maar. We komen gratis demonstreren met de juiste sleep. Klanten met wie ik vroeger zaken heb gedaan, die weten dat het bij mij gaat om service, snelheid en kwaliteit. Plus dat ik zelf springpaarden heb, ik weet wat er gevraagd wordt.”

[caption id="attachment_163387" align="alignnone" width="381"] Hét vervoermiddel om de slepen af te kunnen leveren.[/caption]

De vraag is natuurlijk of het niet een keer ophoudt met de slepen. “Iedereen heeft ook een auto die steeds vervangen wordt. Of mensen komen erachter dat de sleep die ze hebben de bodem toch niet 100% vlak krijgt. Ik zie voorbeelden van slepen die gewoon de hoge en lage gedeeltes na het gebruik niet optimaal vlak maken, die een golf laten liggen. Onze sleep maakt het perfect recht, zet er maar een laser op! Iets duurder dan een ander maar de kwaliteit maakt dat ruimschoots goed. Waarom wel zo’n dure bodem kopen en geen goed onderhoud plegen. Dan blijft de bodem ook jarenlang goed. Bovendien: als je ziet wat er in Nederland allemaal gebouwd wordt, dat is indrukwekkend. Je kunt overal rijden, waar je maar wilt, je kunt doordeweeks op concours, er worden accommodaties uit de grond gestampt, er komen veel buitenlanders naar Nederland: ideaal hier. Ik heb net een sleep verkocht aan een Canadese mevrouw, die praat er ook zo over. Daar moeten ze in het vliegtuig om op concours te gaan, hier rijd je een half uurtje, elk dag van de week. Daar komt bij dat de paardensport op alle gebieden professioneler wordt, ook op het gebied van bodemonderhoud.”

[caption id="attachment_163388" align="alignnone" width="448"] De Duitse importeur Stremmer bekijkt met zijn mensen de nieuwe aanwinst.[/caption]

De ambitie om wereldwijd slepen te verkopen begint al wat vorm te krijgen: “We zijn in Nederland en België begonnen, maar ze lopen al in Dubai, Japan, Frankrijk, Portugal, Spanje en Duitsland. We zijn een echte fabriek: we produceren zelf de slepen en weten uit de praktijk welke details nodig zijn. Op beurzen staan we niet, we maken onszelf bekend via internet, Facebook, Universal Horse Data, dat is de moderne reclame. We zijn op de toekomst voorbereid!”

Profiel Universal Horse Data

Profiel Facebook