Vorige week publiceerden we een artikel ivm de mogelijke problematiek die luchtballonnen voor paarden en eigenaren veroorzaken. In een antwoord wenst de federatie van ballonvaart een recht van antwoord te bieden.
Een warme luchtballon is een van de uitzonderlijke vervoermiddelen zonder stuur, motor of remmen en is volledig overgeleverd aan de wind om een richting en landingsplaats uit te zoeken. Het is inderdaad zoals u schrijft wettelijk geregeld dat een luchtballon een “buitenlanding” mag maken, op terreinen van derden. Gezien een ballon onbestuurbaar is kan NOOIT op voorhand het landingsterrein bepaald worden, waardoor het feitelijk onmogelijk is eerst toelating te vragen om te landen. Echter om dit terrein te betreden, om het materiaal te recupereren, is het wel aangewezen eerst toelating te vragen aan de landeigenaar.
U maakt gewag van een gedragscode, waarin de ballonvaarder vooraf aan de terreineigenaar toelating vraagt om te landen. Dat is gezien voorgaande technisch onmogelijk. Bij de landingsprocedure dient het een luchtvaartuig steeds op lage hoogte zijn landingsplaats te naderen. Daarbij dient de ballonvaarder uiteraard rekening te houden met het gedrag van dieren en de omgeving. Hierbij wordt de stille koeienbrander gebruikt, specifiek om dieren niet of minder te laten schrikken.
Wij begeleiden echter wel onze leden om ethisch verantwoord om te gaan met dieren en bij het minste vermoeden van problemen, zelf hierover in contact te treden met de landeigenaar. Het is geen regel dat de landingsplek dicht bij de openbare weg moet zijn. Wel dient de luchtballon van het terrein afgevoerd te worden. Het blokkeren en/of beschadigen van het luchtvaartuig is een overtreding van de luchtvaartwetgeving.
Bij incidenten bij landing van een luchtballon benadrukken we een professionele houding van onze leden. Bij problemen kunt u deze melden op info@balloonfederation.be. Wij durven dezelfde houding vragen aan de terreineigenaars.
Een warme luchtballon is een van de uitzonderlijke vervoermiddelen zonder stuur, motor of remmen en is volledig overgeleverd aan de wind om een richting en landingsplaats uit te zoeken. Het is inderdaad zoals u schrijft wettelijk geregeld dat een luchtballon een “buitenlanding” mag maken, op terreinen van derden. Gezien een ballon onbestuurbaar is kan NOOIT op voorhand het landingsterrein bepaald worden, waardoor het feitelijk onmogelijk is eerst toelating te vragen om te landen. Echter om dit terrein te betreden, om het materiaal te recupereren, is het wel aangewezen eerst toelating te vragen aan de landeigenaar.
U maakt gewag van een gedragscode, waarin de ballonvaarder vooraf aan de terreineigenaar toelating vraagt om te landen. Dat is gezien voorgaande technisch onmogelijk. Bij de landingsprocedure dient het een luchtvaartuig steeds op lage hoogte zijn landingsplaats te naderen. Daarbij dient de ballonvaarder uiteraard rekening te houden met het gedrag van dieren en de omgeving. Hierbij wordt de stille koeienbrander gebruikt, specifiek om dieren niet of minder te laten schrikken.
Wij begeleiden echter wel onze leden om ethisch verantwoord om te gaan met dieren en bij het minste vermoeden van problemen, zelf hierover in contact te treden met de landeigenaar. Het is geen regel dat de landingsplek dicht bij de openbare weg moet zijn. Wel dient de luchtballon van het terrein afgevoerd te worden. Het blokkeren en/of beschadigen van het luchtvaartuig is een overtreding van de luchtvaartwetgeving.
Bij incidenten bij landing van een luchtballon benadrukken we een professionele houding van onze leden. Bij problemen kunt u deze melden op info@balloonfederation.be. Wij durven dezelfde houding vragen aan de terreineigenaars.