Opmerkelijk ... Ruim zeven jaar na het afscheid, Rolex staat sterker in de paardensport als ooit ervoor.

Opmerkelijk ... Ruim zeven jaar na het afscheid, Rolex staat sterker in de paardensport als ooit ervoor.

Tot 2013 was Rolex de hoofdpartner van de internationale ruitersport federatie, FEI. Dat jaar nam het horlogemerk Longines het partnership over. Het Zwitserse horlogemerk legde daarvoor minimum 100.000.000 euro op tafel verspreid over 10 jaar.

Met het eind van het partnership in zicht lijkt concurrent, Rolex opnieuw meer en meer voet aan wal te krijgen in de paardensport. Toch houdt de Longines Global Champions Tour, de huidige partner stevig in stand.

De samenwerking zou bevorderlijk zijn voor de internationale sport en diende een boost te geven aan de paardensport. Initieel gericht op alle disciplines. Ruim zeven jaar later lijkt het erop dat organisatoren van iconische Longines evenementen vaak voor een eigen partnership kiezen met concurrent, Rolex. Afgelopen weekend werd zo bekend dat het CSIO La Baule afscheid neemt van het FEI Nations Cup circuit en zich associeert met Rolex. Eerder nam de organisatie van het CSIO5* Rome dezelfde beslissing.

Met de Rolex Grand Slam wedstrijden in Aken, Spruce Meadows, 's Hertogenbosch en Genève alsook de Rolex concoursen in Rome, Knokke, Brussel en nu ook La Baule lijkt het Zwitserse horlogemerk sterker dan ooit, onafhankelijk aanwezig in de sport.

De reden? Heel eenvoudig. Longines heeft een samenwerking met het FEI, niet de organisatoren van CSI5* (Nations Cup) wedstrijden. 

In andere woorden, het FEI beslist hoeveel steun er richting de organisatie vloeit en dat blijkt maar al te vaak substantieel minder dan wat een hoofdsponsor inbrengt. De stijgende prijzen zetten deze organisaties nu onder druk. Dan blijkt een eigen - volwaardige - sponsor meer dan welkom.