Afgelopen zaterdag werd in Maarsbergen door het eventingforum een safetydag georganiseerd voor alle parcoursbouwers die komend seizoen in de klasse Z of internationaal bouwen in Nederland. Forum voorzitter Dirk Stuip vertelt: ‘Veiligheid is uiteraard een zeer belangrijk onderwerp in de eventingsport. Voor deze dag hadden we de Zweed Mats Björnetun uitgenodigd om toelichting te geven op het MIM Clip systeem. Björnetun is gespecialiseerd in veiligheidscrashtest voor onder andere Volkswagen en brengt vanuit die functie veel kennis mee. Het MIM Clip systeem zorgt ervoor dat hindernissen bij grote impact, als een paard er hard mee in aanraking komt, ‘meegeven’. Hierdoor kunnen valpartijen gedeeltelijk voorkomen worden of zullen minder ernstig zijn.’ De aanwezige crossbouwers waren enthousiast over de informatie en gingen ook zelf met het systeem aan de gang. Het systeem wordt al gebruikt bij de wedstrijden in Boekelo, Aken, Kentucky, Auckland, tijdens de WEG in Caen en op diverse wedstrijden in Zweden. Ronald Beukers, parcoursbouwer van onder andere de wedstrijd in Oud Karspel vertelt: ‘Ik heb deze dag echt een ander idee gekregen over het systeem. Vooraf had ik er niet zoveel vertrouwen in, maar door de uitleg die we gekregen hebben over het systeem en over de gevolgen van krachten en draaipunten in het geval van een val, ben ik zeker van mening veranderd. We zijn het aan de sport verplicht om altijd met veiligheid bezig te zijn en dit moeten we zeker proberen.’
Afgelopen zaterdag werd in Maarsbergen door het eventingforum een safetydag georganiseerd voor alle parcoursbouwers die komend seizoen in de klasse Z of internationaal bouwen in Nederland. Forum voorzitter Dirk Stuip vertelt: ‘Veiligheid is uiteraard een zeer belangrijk onderwerp in de eventingsport. Voor deze dag hadden we de Zweed Mats Björnetun uitgenodigd om toelichting te geven op het MIM Clip systeem. Björnetun is gespecialiseerd in veiligheidscrashtest voor onder andere Volkswagen en brengt vanuit die functie veel kennis mee. Het MIM Clip systeem zorgt ervoor dat hindernissen bij grote impact, als een paard er hard mee in aanraking komt, ‘meegeven’. Hierdoor kunnen valpartijen gedeeltelijk voorkomen worden of zullen minder ernstig zijn.’ De aanwezige crossbouwers waren enthousiast over de informatie en gingen ook zelf met het systeem aan de gang. Het systeem wordt al gebruikt bij de wedstrijden in Boekelo, Aken, Kentucky, Auckland, tijdens de WEG in Caen en op diverse wedstrijden in Zweden. Ronald Beukers, parcoursbouwer van onder andere de wedstrijd in Oud Karspel vertelt: ‘Ik heb deze dag echt een ander idee gekregen over het systeem. Vooraf had ik er niet zoveel vertrouwen in, maar door de uitleg die we gekregen hebben over het systeem en over de gevolgen van krachten en draaipunten in het geval van een val, ben ik zeker van mening veranderd. We zijn het aan de sport verplicht om altijd met veiligheid bezig te zijn en dit moeten we zeker proberen.’