“Een nieuwe of geoptimaliseerde website heeft een grote impact op de volledige werking van je stal”, zegt het team van BrandingPro, Hippische marketing specialisten. “Zowel op vlak van logistiek, interne organisatie, personeel, strategie, ... Het is interessant om het totaalplaatje te bekijken voor je aan de website zelf begint.”
Bijvoorbeeld: Zouden onze klanten een chatbox echt waardevol vinden, en welke vragen zouden ze die stellen? Of: zouden bezoekers appreciëren dat de paarden met filmpjes online staan of houden ze dit liever discreet bij een eventuele aankoop? “Gebruikersonderzoek is een noodzakelijke stap om tot een gebruiksvriendelijk digitaal product te komen” zegt BrandingPro. “Maar je hebt er meer voor nodig. Net daar zit de kracht van ons team. ”
Wat heb je nog meer nodig?
Een digitaal product, of het nu een website of applicatie is, staat niet op zichzelf. Het is een radertje in het geheel van de onderneming. “Een website is slechts één van de vele touchpoints (momenten waarin een potentiële klant interactie heeft met je stal) binnen een onderneming”
“Tegelijk is het belang ervan niet te onderschatten. Wat je al dan niet online bouwt, heeft een grote impact online én offline, zowel voor klanten als de mensen binnen de organisatie en andere stakeholders. De kans is groot dat de website allerlei bedrijfsprocessen zal beïnvloeden in verschillende departementen en op alle niveaus.” Daarom moet je, voor je aan UX-design kan beginnen, wel uitzoomen. “De eerste vraag is: hoe past een nieuw digitaal product binnen het grotere geheel van de onderneming? Dat is een ander soort mindset, een andere manier van ontwerpen: service design. ”
Door uit te zoomen en het totaalplaatje te bekijken, komen belangrijke vragen bovendrijven. “De antwoorden hebben soms een strategische impact, soms een heel praktische”, zegt BrandinPro. “Bijvoorbeeld: verhuren we onze piste online, kunnen mensen die online reserveren en wat als ze door ziekte annuleren, betalen we dit terug? Of: wie gaat de pakjes van de webshop maken?”
Wat volgt na het uitzoomen?
Na het uitzoomen, concentreert BrandingPro zich dan ook terug op dat ene touchpoint: de website of applicatie in kwestie. “Op basis van de ideeen komen we tot een aantal concepten, dat we testen op basis van kwantitatief en kwalitatief gebruikersonderzoek”, legt het team uit.
“Achteraf, en zeker als het product er is, is de klant vaak blij dat we eerst hebben uitgezoomd. Want een digitale oplossing kan pas werken als die past binnen het bedrijf. Doe je dat goed, dan wordt jouw website een growth driver. Omgekeerd blijft het vooral een kostenpot. The choice is yours.”
Alle info: BrandingPro.be / Equ.Media
Bijvoorbeeld: Zouden onze klanten een chatbox echt waardevol vinden, en welke vragen zouden ze die stellen? Of: zouden bezoekers appreciëren dat de paarden met filmpjes online staan of houden ze dit liever discreet bij een eventuele aankoop? “Gebruikersonderzoek is een noodzakelijke stap om tot een gebruiksvriendelijk digitaal product te komen” zegt BrandingPro. “Maar je hebt er meer voor nodig. Net daar zit de kracht van ons team. ”
Wat heb je nog meer nodig?
Een digitaal product, of het nu een website of applicatie is, staat niet op zichzelf. Het is een radertje in het geheel van de onderneming. “Een website is slechts één van de vele touchpoints (momenten waarin een potentiële klant interactie heeft met je stal) binnen een onderneming”
“Tegelijk is het belang ervan niet te onderschatten. Wat je al dan niet online bouwt, heeft een grote impact online én offline, zowel voor klanten als de mensen binnen de organisatie en andere stakeholders. De kans is groot dat de website allerlei bedrijfsprocessen zal beïnvloeden in verschillende departementen en op alle niveaus.” Daarom moet je, voor je aan UX-design kan beginnen, wel uitzoomen. “De eerste vraag is: hoe past een nieuw digitaal product binnen het grotere geheel van de onderneming? Dat is een ander soort mindset, een andere manier van ontwerpen: service design. ”
Door uit te zoomen en het totaalplaatje te bekijken, komen belangrijke vragen bovendrijven. “De antwoorden hebben soms een strategische impact, soms een heel praktische”, zegt BrandinPro. “Bijvoorbeeld: verhuren we onze piste online, kunnen mensen die online reserveren en wat als ze door ziekte annuleren, betalen we dit terug? Of: wie gaat de pakjes van de webshop maken?”
Wat volgt na het uitzoomen?
Na het uitzoomen, concentreert BrandingPro zich dan ook terug op dat ene touchpoint: de website of applicatie in kwestie. “Op basis van de ideeen komen we tot een aantal concepten, dat we testen op basis van kwantitatief en kwalitatief gebruikersonderzoek”, legt het team uit.
“Achteraf, en zeker als het product er is, is de klant vaak blij dat we eerst hebben uitgezoomd. Want een digitale oplossing kan pas werken als die past binnen het bedrijf. Doe je dat goed, dan wordt jouw website een growth driver. Omgekeerd blijft het vooral een kostenpot. The choice is yours.”
Alle info: BrandingPro.be / Equ.Media