Skip to content

Copyright

De media-aandacht boosten? Alles start bij de ruiters zelf...

Het gaat de goede richting uit. Paardensporters krijgen meer en meer media-aandacht van de niet gespecialiseerde pers, en dat is een goede zaak. "De paardensport zit immers in de lift. Niet alleen de goede resultaten maar ook het sex-appeal van de sport dragen bij tot een vernieuwend imago van de sport," klinkt het. "Toch worden we nog te vaak geconfronteerd met een verkeerde perceptie over de paardensport. Maar gelukkig zijn er goede initiatieven..."

Het helpt natuurlijk niet echt dat we met de verschillende online veilingen spreken over 10.000 of 100.000-en voor paarden, veulens of zelfs embryos, maar wil de paardensport de nodige media-aandacht meer en meer opeisen dan moet het deels van haar elitair karakter af. "Toch moeten we ons bewust blijven dat de sport, hoe toegankelijk ook, altijd elitair zal blijven..."

Waar loopt het fout?

Zoals gezegd, de niet gespecialiseerde pers houdt de sport in het vizier. De knappe resultaten van de laatste jaren dragen daar zeker toe bij. Maar er is ook een groter bewustzijn geworden over de perceptie van de sport. "Nog te vaak wordt de paardensport aanschouwd als een wereld van geld, heel veel geld... maar erger nog is dat de paardensport een ingewikkelde sport is om te volgen als buitenstaander. In het wielrennen is het eenvoudig, een wielrenner strijdt tegen de rest om te winnen. Bij de paardensport is het principe identiek maar het is langdradig en wordt dan moeilijk te volgen. Het oogt weinig competitief. Deze misperceptie zorgt er te vaak voor dat de paardensport niet interessant blijkt voor de grote volgers..."

Het gaat de goede kant op

Maar het licht aan het eind van de tunnel is in zicht. Verschillende initiatieven zorgen ervoor dat de paardensport meer en meer aandacht geniet van de algemene pers. Denk maar aan het feit dat Jos Verlooy, dankzij Stefaan Lammens, deelnam in de Container Cup. Een perfecte opportuniteit waar de Belgische springkampioen liet zien dat paardrijden wel degelijk een sport is.

Of het team van JUMP-OFF dat reeds de kanalen van Sporza haalde met enkele interessante uitlichtingen van de paardensport. Dit laatste initiatief slaagde er samen in met Hippique.Immo, hippisch vastgoed expert, om ook in de Tijd de paardensport in de kijker te zetten. Dan wel vanuit bouwtechnisch-vergunning optiek. Belangrijk is wel dat elke ruiter nu het besef creëert dat zij de "helden" van de sport zijn. De ruiter-atleet moet dus mondiger worden en bewust over hoe hij wordt waargenomen.

Het helpt natuurlijk niet echt dat we met de verschillende online veilingen spreken over 10.000 of 100.000-en voor paarden, veulens of zelfs embryos, maar wil de paardensport de nodige media-aandacht meer en meer opeisen dan moet het deels van haar elitair karakter af. "Toch moeten we ons bewust blijven dat de sport, hoe toegankelijk ook, altijd elitair zal blijven..."

Waar loopt het fout?

Zoals gezegd, de niet gespecialiseerde pers houdt de sport in het vizier. De knappe resultaten van de laatste jaren dragen daar zeker toe bij. Maar er is ook een groter bewustzijn geworden over de perceptie van de sport. "Nog te vaak wordt de paardensport aanschouwd als een wereld van geld, heel veel geld... maar erger nog is dat de paardensport een ingewikkelde sport is om te volgen als buitenstaander. In het wielrennen is het eenvoudig, een wielrenner strijdt tegen de rest om te winnen. Bij de paardensport is het principe identiek maar het is langdradig en wordt dan moeilijk te volgen. Het oogt weinig competitief. Deze misperceptie zorgt er te vaak voor dat de paardensport niet interessant blijkt voor de grote volgers..."

Het gaat de goede kant op

Maar het licht aan het eind van de tunnel is in zicht. Verschillende initiatieven zorgen ervoor dat de paardensport meer en meer aandacht geniet van de algemene pers. Denk maar aan het feit dat Jos Verlooy, dankzij Stefaan Lammens, deelnam in de Container Cup. Een perfecte opportuniteit waar de Belgische springkampioen liet zien dat paardrijden wel degelijk een sport is.

Of het team van JUMP-OFF dat reeds de kanalen van Sporza haalde met enkele interessante uitlichtingen van de paardensport. Dit laatste initiatief slaagde er samen in met Hippique.Immo, hippisch vastgoed expert, om ook in de Tijd de paardensport in de kijker te zetten. Dan wel vanuit bouwtechnisch-vergunning optiek. Belangrijk is wel dat elke ruiter nu het besef creëert dat zij de "helden" van de sport zijn. De ruiter-atleet moet dus mondiger worden en bewust over hoe hij wordt waargenomen.

Vorige 43.000 euro voor Joy de la Liniere Volgende 120.000 euro voor goedgekeurde Diarado-zoon op Fencesveiling