Een interview met Gudrun Patteet, Stephan Conter, enz. is duidelijk dat de paardenhandel momenteel op een laag pitje staat. Als we Wuhan als voorbeeld mogen nemen zal Europa nog ongeveer 2 tot 3 maand in Lockdown verkeren terwijl Amerika waarschijnlijk nog langer in de lockdown zal verkeren als het de zelfde Europese aanpak hanteert. Grote zorg is echter, wat met de koopkracht? Want miljoenenpaarden worden in de Verenigde Staten nu al voor "slechts" 100.000 tot 200.000 euro te koop aangeboden.
Kortom, de paardenhandel staat voor een uitdaging. Stelt de vraag zich moet de markt zich herdenken? Want enkele uitdagingen staat deze te wachten. Zowel nationaal als internationaal.
1. Wedstrijdpaarden
'To start with', zolang er geen wedstrijden gepland staan is er ook geen nood aan wedstrijdpaarden. Bovendien wordt verwacht dat het niveau van wedstrijden stelselmatig opnieuw zal opgebouwd moeten worden. Wat de jonge paarden betreft wordt er dit jaar al een streep door de rekening getrokken. Thans zijn deze jonge 'talenten' net nu de 'key to success'. Hoewel ze zich op de specifieke jonge paarden competities niet kunnen bewijzen, zijn jonge paarden een zekerheid voor de toekomst. Immers is niet geweten hoe de wedstrijden opnieuw zullen worden vormgegeven en wanneer alles opnieuw in zijn plooien valt.
2. Koopkracht
In Amerika 'bloeden' bedrijven letterlijk, maar in Europa zal dit niet anders zijn. Paarden zijn en blijven luxe-aankopen. Er wordt verwacht dat de koopkracht ten vroegste binnen 2 jaar zal hersteld zijn. De gouden tijd van de paardenhandel lijkt dus even voorbij. De risico's zullen na ruim acht jaar opnieuw heel wat kopers afschrikken. De handel zal zich dus opnieuw moeten definiëren en de kosten-baten gaan analyseren.
|
3. Is online de toekomst?
De paardenhandel staat voor grote uitdagingen. Stelt zich de vraag of online koning wordt? Moeten we webshops voor paarden gaan installeren? Helemaal niet! Het paarden welzijn staat steeds voorop. Het zou dus incorrect zijn de edele viervoeter te degraderen tot een product.
Toch moet gezocht worden hoe ruiter en paard een klik kunnen vinden zonder teveel gereis enerzijds en marktconform anderzijds. Een overaanbod aan paarden zal de prijs doen dalen en in de nieuwe uitdaging zal zeker rekening moeten gehouden worden met enkele corona-maatregelen zoals minimaal contact, beperkt reisverkeer, enz. Dit alles tot er daadwerkelijk een vaccin is gevonden.
Let op, de heruitvinding die de markt te wachten staat staat niet gelijk met een aankomende saleperiode voor paarden. Onze verwachting is dat prijzen gradueel met de koopkracht zullen dalen en dus procentueel gelijkaardig blijven.
|
Kortom, de paardenhandel staat voor een uitdaging. Stelt de vraag zich moet de markt zich herdenken? Want enkele uitdagingen staat deze te wachten. Zowel nationaal als internationaal.
1. Wedstrijdpaarden
'To start with', zolang er geen wedstrijden gepland staan is er ook geen nood aan wedstrijdpaarden. Bovendien wordt verwacht dat het niveau van wedstrijden stelselmatig opnieuw zal opgebouwd moeten worden. Wat de jonge paarden betreft wordt er dit jaar al een streep door de rekening getrokken. Thans zijn deze jonge 'talenten' net nu de 'key to success'. Hoewel ze zich op de specifieke jonge paarden competities niet kunnen bewijzen, zijn jonge paarden een zekerheid voor de toekomst. Immers is niet geweten hoe de wedstrijden opnieuw zullen worden vormgegeven en wanneer alles opnieuw in zijn plooien valt.
2. Koopkracht
In Amerika 'bloeden' bedrijven letterlijk, maar in Europa zal dit niet anders zijn. Paarden zijn en blijven luxe-aankopen. Er wordt verwacht dat de koopkracht ten vroegste binnen 2 jaar zal hersteld zijn. De gouden tijd van de paardenhandel lijkt dus even voorbij. De risico's zullen na ruim acht jaar opnieuw heel wat kopers afschrikken. De handel zal zich dus opnieuw moeten definiëren en de kosten-baten gaan analyseren.
|
3. Is online de toekomst?
De paardenhandel staat voor grote uitdagingen. Stelt zich de vraag of online koning wordt? Moeten we webshops voor paarden gaan installeren? Helemaal niet! Het paarden welzijn staat steeds voorop. Het zou dus incorrect zijn de edele viervoeter te degraderen tot een product.
Toch moet gezocht worden hoe ruiter en paard een klik kunnen vinden zonder teveel gereis enerzijds en marktconform anderzijds. Een overaanbod aan paarden zal de prijs doen dalen en in de nieuwe uitdaging zal zeker rekening moeten gehouden worden met enkele corona-maatregelen zoals minimaal contact, beperkt reisverkeer, enz. Dit alles tot er daadwerkelijk een vaccin is gevonden.
Let op, de heruitvinding die de markt te wachten staat staat niet gelijk met een aankomende saleperiode voor paarden. Onze verwachting is dat prijzen gradueel met de koopkracht zullen dalen en dus procentueel gelijkaardig blijven.
|