Van 20 tot en met 29 september zijn de Open Manegedagen. Dan openen verschillende FNRS-manegebedrijven en KNHS-verenigingen hun deuren voor publiek. Bezoekers kunnen zelf ervaren hoe bijzonder de band met paarden is. Drie ondernemers vertellen hoe zij tijdens hun Open Manegedag transparantie en paardenwelzijn centraal stellen. Hun verhaal laat zien hoe het organiseren van een Open Manegedag niet alleen bijdraagt aan een positief imago, maar ook aan bewustwording van de bezoekers.
Desiree Dankelman - Huijbregts, eigenaresse van Manege Hooidonk, vertelt: “Hoewel de open dagen oorspronkelijk gericht waren op het werven van nieuwe klanten is ons accent veranderd. Tegenwoordig richten we ons vooral op het laten zien wat we doen en dat het houden van paarden meer betekent dan alleen het poetsen en rijden.
Waarom nemen wij deel aan de Open Manegedagen? Het is simpel: we houden van onze paarden en willen graag laten zien wat ze voor ons betekenen. Paarden zijn niet zomaar dieren voor ons, zonder paarden zouden we ons leven niet kunnen voorstellen. Tijdens onze Open Manegedag kunnen bezoekers niet alleen kijken naar onze reguliere rijlessen en genieten van een demonstratie van ons carrouselteam, maar kunnen ook meekijken bij de tandarts die enkele paarden voorziet van een gebitsbehandeling en de hoefsmid die de paarden bekapt. De tandarts en hoefsmid vertellen wat ze doen en waarom ze dat doen. Bezoekers kunnen meekijken en vragen stellen, want ook deze aspecten horen bij het (gezond) houden van paarden.
Daarnaast kunnen de kinderen leren om pony’s te poetsen in de Shetlander-hoek en kunnen zij op een pony stappen onder begeleiding van een van de instructeurs. Ook hebben we een fotohoek met de promotiematerialen van de FNRS-KNHS. Vorig jaar heeft één van onze ruiters zelfs gewonnen met de winactie van de Open Manegedagen. Ze plaatste een foto van de open dag op social media en won een jaar lang gratis paardrijden! In het gratis promotiepakket van de FNRS-KNHS zitten ook informatiebordjes die we ophangen over het hele bedrijf. Veel bezoekers lezen de bordjes, zijn geïnteresseerd en stellen ook leuke vragen hierover. Sommige bezoekers zijn positief verbaasd over wat en waarom we bepaalde dingen doen. Bijvoorbeeld: we hadden bij de mesthoop een poster opgehangen over het proces van de de mestcyclus. Onze mest wordt opgehaald door een bedrijf die de mest gebruikt voor de champignonteelt. Een mooie manier om te laten zien dat wij ook bezig zijn met recycling!"
bron: KNHS.nl
Desiree Dankelman - Huijbregts, eigenaresse van Manege Hooidonk, vertelt: “Hoewel de open dagen oorspronkelijk gericht waren op het werven van nieuwe klanten is ons accent veranderd. Tegenwoordig richten we ons vooral op het laten zien wat we doen en dat het houden van paarden meer betekent dan alleen het poetsen en rijden.
Waarom nemen wij deel aan de Open Manegedagen? Het is simpel: we houden van onze paarden en willen graag laten zien wat ze voor ons betekenen. Paarden zijn niet zomaar dieren voor ons, zonder paarden zouden we ons leven niet kunnen voorstellen. Tijdens onze Open Manegedag kunnen bezoekers niet alleen kijken naar onze reguliere rijlessen en genieten van een demonstratie van ons carrouselteam, maar kunnen ook meekijken bij de tandarts die enkele paarden voorziet van een gebitsbehandeling en de hoefsmid die de paarden bekapt. De tandarts en hoefsmid vertellen wat ze doen en waarom ze dat doen. Bezoekers kunnen meekijken en vragen stellen, want ook deze aspecten horen bij het (gezond) houden van paarden.
Daarnaast kunnen de kinderen leren om pony’s te poetsen in de Shetlander-hoek en kunnen zij op een pony stappen onder begeleiding van een van de instructeurs. Ook hebben we een fotohoek met de promotiematerialen van de FNRS-KNHS. Vorig jaar heeft één van onze ruiters zelfs gewonnen met de winactie van de Open Manegedagen. Ze plaatste een foto van de open dag op social media en won een jaar lang gratis paardrijden! In het gratis promotiepakket van de FNRS-KNHS zitten ook informatiebordjes die we ophangen over het hele bedrijf. Veel bezoekers lezen de bordjes, zijn geïnteresseerd en stellen ook leuke vragen hierover. Sommige bezoekers zijn positief verbaasd over wat en waarom we bepaalde dingen doen. Bijvoorbeeld: we hadden bij de mesthoop een poster opgehangen over het proces van de de mestcyclus. Onze mest wordt opgehaald door een bedrijf die de mest gebruikt voor de champignonteelt. Een mooie manier om te laten zien dat wij ook bezig zijn met recycling!"
bron: KNHS.nl