We krijgen vaak wat e-mails met de vraag “Hoe regel ik die sponsoring?” of “Kunnen jullie me sponsorsen?”, oprechte vragen, maar de presentatie van de ruiters is niet altijd wat het zou moeten zijn. We namen dan ook even de tijd om samen te zitten met Bram Van Hulle, de man achter het hippisch reclame bureau Equ.Media. Zij regelen sponsoringen en ‘branding’ van enkele stallen… tijd om even wat tips te vragen… We beginnen bij het begin. Het is leuk om een sponsor achter je te hebben, maar stel jezelf eerst de vraag; “Wil ik wel gesponsord worden?”. Als je een sponsoring ontvangt verkoop je jezelf voor het merk. Je wordt het gezicht van je sponsor, je moet je gedragen volgens de regels van je sponsor, enz. Ga dus steeds na of je dat offer wil brengen. Bovendien is het ook nuttig jezelf af te vragen WAAROM je een sponsoring wil. Wil je gewoon extra geld of gratis producten? Is het om je ego een boost te geven? Of is het gewoon omdat je vrienden worden gesponsored en jij wil dit ook? Indien je op al deze vragen ‘JA’ hebt geantwoord, stop je zoektocht dan even. Immers zoek je dan een sponsor voor de verkeerde reden. Ga pas op zoek naar een sponsor als je echt gepassioneerd bent door de sport, als je naar het volgende niveau wil. Je zal heel wat opofferingen moeten brengen daarom is passie en toewijding enorm belangrijk. Ja ik wil een sponsoring, wat nu? Eenmaal je beslist hebt dat je de sponsoring wil, omwille van de juiste reden, dan start de volgende stap. Je moet jezelf gaan ‘hypen’, bedrijven moeten aan jouw denken wanneer ze hun reclame budgettering opmaken. Let wel op, ga geen tweede persoon creëeren, verander jezelf niet. Dit vraagt enorm veel inzet, bloed, zweet en tranen, maar het is belangrijk in de zoektocht naar de geschikte sponsor!
“Om het spel te winnen moet je het eerste begrijpen.”Je bent gepassioneerd, je blijft trouw aan jezelf, je hebt een ‘hype’ gecreëerd … nu start je langzamerhand alle mogelijke sponsors te contacteren, “BIG MISTAKE”. Dit is geen slimme zet, waarom niet? Net zoals bij het zoeken naar een job moet je je associëren met een bedrijf dat je ligt. Je moet onderzoek verrichten naar de bedrijven, nagaan wat hen sponsor-procedures en eisen zijn. Voer nazicht wie reeds wordt gesponsored door het bedrijf, wat is het offer dat zij moeten brengen, wat is het beleid van de sponsor tav zijn ruiters, enz. Ik heb m’n onderzoek verricht… Hoe contacteer ik nu de sponsor? Net zoals je de sponsor zoekt, bekijk je het gehele proces als een zoektocht naar een job. Hou het professioneel. Ga geen liefdesbrieven schrijven met speciale lettertypes. Stel een motivatie brief op die goed aangeeft wat jij te bieden hebt in ruil voor een sponsoring. Maak ook een CV met je resultaten, connecties, enz. Immers is en blijft het zaken doen… een oog voor een oog, tand voor een tand. Ga dus ook steeds na wat jijzelf te bieden hebt! Bekijk jezelf als ‘een product’ en onderzoek wat de marktwaarde ervan is. Een spijtige vergelijking, maar dat is immers wat je wordt… ‘een product’. Alles gedaan, maar geen succes? Net zoals bij het paardrijden, geef je nooit op! Je zal veel tegenslagen moeten trotseren voor je die ene sponsor te pakken krijgt…
We krijgen vaak wat e-mails met de vraag “Hoe regel ik die sponsoring?” of “Kunnen jullie me sponsorsen?”, oprechte vragen, maar de presentatie van de ruiters is niet altijd wat het zou moeten zijn. We namen dan ook even de tijd om samen te zitten met Bram Van Hulle, de man achter het hippisch reclame bureau Equ.Media. Zij regelen sponsoringen en ‘branding’ van enkele stallen… tijd om even wat tips te vragen… We beginnen bij het begin. Het is leuk om een sponsor achter je te hebben, maar stel jezelf eerst de vraag; “Wil ik wel gesponsord worden?”. Als je een sponsoring ontvangt verkoop je jezelf voor het merk. Je wordt het gezicht van je sponsor, je moet je gedragen volgens de regels van je sponsor, enz. Ga dus steeds na of je dat offer wil brengen. Bovendien is het ook nuttig jezelf af te vragen WAAROM je een sponsoring wil. Wil je gewoon extra geld of gratis producten? Is het om je ego een boost te geven? Of is het gewoon omdat je vrienden worden gesponsored en jij wil dit ook? Indien je op al deze vragen ‘JA’ hebt geantwoord, stop je zoektocht dan even. Immers zoek je dan een sponsor voor de verkeerde reden. Ga pas op zoek naar een sponsor als je echt gepassioneerd bent door de sport, als je naar het volgende niveau wil. Je zal heel wat opofferingen moeten brengen daarom is passie en toewijding enorm belangrijk. Ja ik wil een sponsoring, wat nu? Eenmaal je beslist hebt dat je de sponsoring wil, omwille van de juiste reden, dan start de volgende stap. Je moet jezelf gaan ‘hypen’, bedrijven moeten aan jouw denken wanneer ze hun reclame budgettering opmaken. Let wel op, ga geen tweede persoon creëeren, verander jezelf niet. Dit vraagt enorm veel inzet, bloed, zweet en tranen, maar het is belangrijk in de zoektocht naar de geschikte sponsor!
“Om het spel te winnen moet je het eerste begrijpen.”Je bent gepassioneerd, je blijft trouw aan jezelf, je hebt een ‘hype’ gecreëerd … nu start je langzamerhand alle mogelijke sponsors te contacteren, “BIG MISTAKE”. Dit is geen slimme zet, waarom niet? Net zoals bij het zoeken naar een job moet je je associëren met een bedrijf dat je ligt. Je moet onderzoek verrichten naar de bedrijven, nagaan wat hen sponsor-procedures en eisen zijn. Voer nazicht wie reeds wordt gesponsored door het bedrijf, wat is het offer dat zij moeten brengen, wat is het beleid van de sponsor tav zijn ruiters, enz. Ik heb m’n onderzoek verricht… Hoe contacteer ik nu de sponsor? Net zoals je de sponsor zoekt, bekijk je het gehele proces als een zoektocht naar een job. Hou het professioneel. Ga geen liefdesbrieven schrijven met speciale lettertypes. Stel een motivatie brief op die goed aangeeft wat jij te bieden hebt in ruil voor een sponsoring. Maak ook een CV met je resultaten, connecties, enz. Immers is en blijft het zaken doen… een oog voor een oog, tand voor een tand. Ga dus ook steeds na wat jijzelf te bieden hebt! Bekijk jezelf als ‘een product’ en onderzoek wat de marktwaarde ervan is. Een spijtige vergelijking, maar dat is immers wat je wordt… ‘een product’. Alles gedaan, maar geen succes? Net zoals bij het paardrijden, geef je nooit op! Je zal veel tegenslagen moeten trotseren voor je die ene sponsor te pakken krijgt…