De professionele verkopers van paarden en pony’s gaan gebukt onder de huidige Consumentenbescherming, zoals deze in de EU-lidstaten van toepassing is. Deze consumentenbescherming kan voor de professionele verkopers grote financiële gevolgen hebben. "Er kan nog wat aangedaan worden, maar dan is er snel actie nodig," dat schrijft het team van Schelstraete Advocaten.
Deze Consumentenbescherming komt onder andere er op neer dat bij verkoop van een paard of pony door een professional (een partij welke beroeps- of bedrijfsmatig bezig is met de verkoop van paarden en pony’s) aan een consument, wordt vermoed dat gebreken die zich binnen zes maanden ná aflevering openbaren al aanwezig waren bij de levering. Hieronder vallen ook gebreken die acuut zijn ontstaan, bijvoorbeeld door een misstap of val.
Risico voor verkoper
Wanneer de professionele verkoper dan het tegendeel niet aannemelijk kan maken (in de volksmond: kan bewijzen,) blijft dit gebrek voor risico van de verkoper. Deze dient dan vaak het paard terug te nemen en zelfs schadevergoeding aan de koper te voldoen. De geschetste situatie is door vrijwel alle EU-lidstaten in de wetgeving opgenomen. Ook in Nederland passen de rechters dit uitgangspunt toe! Zelfs in het geval van blessures welke acuut kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeeld een peesblessure, moet de professionele verkoper bewijzen dat deze blessure op het moment van de levering niet bestond.
bron: Schelstraete.nl
bron: Schelstraete.nl