"Topsporters zijn tegenwoordig net zelfstandig ondernemers. En net als bij hen geldt: je bent zo sterk als je zwakste schakel”, zegt Anky van Grunsven in haar column in De Telegraaf. “Atleten moeten tegenwoordig overal verstand van hebben. Niet alleen van hun sportbeoefening, maar ze moeten zich ook specialiseren in het omgaan met sponsoren – in mijn vak ook nog met eigenaren van paarden – en bijvoorbeeld hoe social media maximaal kan worden ingezet. Het is niet zo gek dat velen graag een manager willen, want niet iedereen kan dit hele pakket aan.” “Tot voor de crisis kon het misschien nog: een zak geld vragen aan een sponsor en dan zelf uitmaken hoe je daarmee omging. Maar dat is allang niet meer zo. Sporters moeten echt inventief zijn om geldschieters aan zich te binden. Het moet een duidelijke win-win-situatie zijn voor zowel sporter als sponsor.” “Geldschieters zijn ook mij nooit komen aanwaaien. Ik heb heel hard moeten werken om op lange termijn partijen aan me te binden, die de samenwerking zagen zitten. Als ik iemand vond die mij wilde ondersteunen, vond ik het vervolgens logisch, dat ik die partij ook over van alles op de hoogte hield. Niet alleen in goede tijden, maar juist ook in slechte tijden. Want geen topsporter kan alleen maar klinkende prestaties neerzetten. Mijn ervaring is dat als je gewoon vertelt aan je sponsor hoe het ervoor staat, ook als het even wat minder gaat, dat eigenlijk nooit een probleem is.”
"Topsporters zijn tegenwoordig net zelfstandig ondernemers. En net als bij hen geldt: je bent zo sterk als je zwakste schakel”, zegt Anky van Grunsven in haar column in De Telegraaf. “Atleten moeten tegenwoordig overal verstand van hebben. Niet alleen van hun sportbeoefening, maar ze moeten zich ook specialiseren in het omgaan met sponsoren – in mijn vak ook nog met eigenaren van paarden – en bijvoorbeeld hoe social media maximaal kan worden ingezet. Het is niet zo gek dat velen graag een manager willen, want niet iedereen kan dit hele pakket aan.” “Tot voor de crisis kon het misschien nog: een zak geld vragen aan een sponsor en dan zelf uitmaken hoe je daarmee omging. Maar dat is allang niet meer zo. Sporters moeten echt inventief zijn om geldschieters aan zich te binden. Het moet een duidelijke win-win-situatie zijn voor zowel sporter als sponsor.” “Geldschieters zijn ook mij nooit komen aanwaaien. Ik heb heel hard moeten werken om op lange termijn partijen aan me te binden, die de samenwerking zagen zitten. Als ik iemand vond die mij wilde ondersteunen, vond ik het vervolgens logisch, dat ik die partij ook over van alles op de hoogte hield. Niet alleen in goede tijden, maar juist ook in slechte tijden. Want geen topsporter kan alleen maar klinkende prestaties neerzetten. Mijn ervaring is dat als je gewoon vertelt aan je sponsor hoe het ervoor staat, ook als het even wat minder gaat, dat eigenlijk nooit een probleem is.”