Skip to content

Copyright

Marjolijn Verhoeve: “Ik zocht mijn paard maar zat er bovenop.”

Hoe start je als vrouw in een mannenwereld een bedrijf op? Marjolijn Verhoeve lukte het door alert te zijn, haar eigen weg te kiezen en zich de kaas niet van het brood te laten eten. Na een aanloop van slechts een paar jaren vliegt ze tegenwoordig als enige officiële gespecialiseerde IATA-agent in Nederland paarden de wereld over, vooral van en naar het Midden-Oosten. Vanuit Ravenstein, waar ze vlak bij de snelweg de beschikking heeft over een complex met kantoor maar ook met 38 boxen. Marjolijn Verhoeve is de moeder van de springruiters Harrie en Rob Wiering. Harrie woont in het Gooi bij zijn partner Suus Kuyten en hun dochtertje met de paarden op de voormalige Riki Hoeve. Maar het reis-avontuur begon eigenlijk zo’n vijftien jaar geleden met Rob, die paarden reed voor een eigenaar uit Koeweit. Marjolijn: “In de zomer kwamen die paarden hier, vervoerd met een regeringsvliegtuig. Koeweit ondersteunde ruiters om internationaal aan de bak te komen en daarom mochten ze dat vliegtuig gebruiken. Daar konden maar drie of vier stallen op en in Athene moest het toestel een tussenstop maken, anders haalde het Nederland niet. Ook werden hier door de Koeweitse handelaar paarden aangekocht die Rob dan uitbracht op de concoursen. Als ze hier op niveau liepen, bracht Rob ze naar Koeweit waar ze dan verkocht werden door die handelaar. Voor die paarden zorgde ik dat het bloed onderzocht werd, dat de export papieren in orde waren, dat de paarden op het vliegveld kwamen, eigenlijk alles.” Nu, een paar jaar later, lijkt het logisch dat Marjolijn haar beroep ervan zou maken. De hondentrimsalon was aardig maar niet heel lucratief en ze was al haar leven lang volop betrokken in de paarden: “Achteraf was het een typisch gevalletje van naar je paard zoeken terwijl je er bovenop zit.  Ik ben het op een gegeven moment bedrijfsmatig gaan doen maar dat was nog niet zo gemakkelijk. Er is niemand die je helpt, niemand die zegt hoe je het moet doen. Ik heb via internet mijn weg gevonden. Via cursussen ben ik officieel cargo-agent met een certificaat van de IATA geworden, de International Air Transport Association. Maar dan ben je er nog niet.  Je moet ook toegang krijgen tot het CASS-systeem, het betalingssysteem van de IATA, en daarvoor heb je weer een luchtvaartmaatschappij nodig die jouw aanvraag ondersteunt. Ga maar even vragen. Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. Elke cargo-agent op een luchthaven als Schiphol is IATA-aangesloten maar ik ben de enige die is gespecialiseerd in paarden. Die algemene bureaus kunnen wel een vlucht boeken voor de paarden maar ze weten niet hoe het precies moet met gezondheidspapieren, met bloedtesten, enzovoort.” [caption id="attachment_162963" align="alignnone" width="467"] Vlak bij de snelweg staat aan de doorgaande het verlichte bord bij de ingang van het terrein[/caption] Haar kersverse bedrijf Horse E.T. (Exclusive Transport) raakte in een stroomversnelling toen Koeweit weer open werd gesteld door de EU nadat het van 2010 tot 2015 dicht had gezeten vanwege droes: “Toen Koeweit weer open werd gesteld, wilden de mensen hun paarden eruit hebben maar er waren geen vrachtvliegtuigen vanuit Koeweit naar Europa. Toen heb ik het risico genomen om een vliegtuig te charteren, dat doet normaal gesproken niemand, of het moet gaan om concoursen als Calgary of de Olympische Spelen. Ik huurde dus een compleet vliegtuig voor 42 paarden, waarvoor echt alles tot in de puntjes geregeld moest zijn, alle gezondheidspapieren, douaneformaliteiten, alles. Elk half uur vertraging zou me volgens het contract al 4000 dollar kosten. En als je voor één paard iets niet in orde hebt, wordt alles tegengehouden. Dan ben je failliet voordat je begonnen bent.” Horse E.T. huurde jarenlang permanent 40 stallen in Schaijk, sinds de zomer van 2017 zijn er op de eigen locatie in Ravenstein in totaal 38 boxen, verdeeld over afdelingen in verband met de quarantainebepalingen. Zo kunnen de paarden verzameld worden voor chartervluchten, die voor Horse E.T. steeds normaler worden. Maar welke paarden worden dan zoal vervoerd? “Dat kunnen springpaarden zijn die hier in de zomer komen trainen. Of paarden die hier hun pensioen komen doorbrengen. Maar vooral show-arabieren, dat is onze grootste markt. Arabieren worden gebruikt voor race of endurance maar zeker ook alleen voor de show. Arabieren uit het Midden-Oosten vervoeren we naar Europese trainers die ze trainen voor de shows in Europa, bij voorbeeld in Parijs of Aken. Rijke mensen uit het Midden-Oosten leasen ook voor de eer arabieren  voor een show in het Midden-Oosten of om een seizoen mee te fokken. Je hebt immers ook Europese eigenaren die hun paarden niet willen verkopen. Vaak zijn die paarden hier al kampioen, en dat worden ze dan ook in het Midden-Oosten. Het is een jurysport, dus politiek geladen. Er gaan astronomische bedragen in om, ze betalen de gekste bedragen om een kampioen te hebben. Ze gaan ermee op de foto met de hele familie, en dan kan ie weer terug naar Europa.” [caption id="attachment_162964" align="alignnone" width="768"] Op de nieuwe locatie zijn 38 luxe stallen in compartimenten beschikbaar[/caption] Horse E.T. heeft een klein betrokken team. Rob Wiering vliegt zoveel paarden en is zo druk bezig met het verder op orde brengen van de nieuwe locatie dat hij geen tijd meer heeft om op concours te gaan.  Roos Hermans uit Oss assisteert in alles, vliegt met de paarden mee en verzorgt de paarden. Marjolijn: “Roos was altijd al een paardenmeisje, ze is ook groom geweest bij stallen. Ik vroeg haar vorig jaar september of ze wilde helpen op een Koeweit-vlucht en ze is nooit meer weggegaan. Ik doe ’s ochtends mijn rondje om de paarden te voeren maar overdag zit ik alleen maar op kantoor. Om de volgende vluchten te regelen. Volgende week bij voorbeeld een chartervlucht met 35 springpaarden uit de Arabische Emiraten voor ruiters die in Europa komen trainen. Dat moet gewoon perfect geregeld zijn.” Website Horse E.T. Horse E.T. op Universal Horse Data
Hoe start je als vrouw in een mannenwereld een bedrijf op? Marjolijn Verhoeve lukte het door alert te zijn, haar eigen weg te kiezen en zich de kaas niet van het brood te laten eten. Na een aanloop van slechts een paar jaren vliegt ze tegenwoordig als enige officiële gespecialiseerde IATA-agent in Nederland paarden de wereld over, vooral van en naar het Midden-Oosten. Vanuit Ravenstein, waar ze vlak bij de snelweg de beschikking heeft over een complex met kantoor maar ook met 38 boxen. Marjolijn Verhoeve is de moeder van de springruiters Harrie en Rob Wiering. Harrie woont in het Gooi bij zijn partner Suus Kuyten en hun dochtertje met de paarden op de voormalige Riki Hoeve. Maar het reis-avontuur begon eigenlijk zo’n vijftien jaar geleden met Rob, die paarden reed voor een eigenaar uit Koeweit. Marjolijn: “In de zomer kwamen die paarden hier, vervoerd met een regeringsvliegtuig. Koeweit ondersteunde ruiters om internationaal aan de bak te komen en daarom mochten ze dat vliegtuig gebruiken. Daar konden maar drie of vier stallen op en in Athene moest het toestel een tussenstop maken, anders haalde het Nederland niet. Ook werden hier door de Koeweitse handelaar paarden aangekocht die Rob dan uitbracht op de concoursen. Als ze hier op niveau liepen, bracht Rob ze naar Koeweit waar ze dan verkocht werden door die handelaar. Voor die paarden zorgde ik dat het bloed onderzocht werd, dat de export papieren in orde waren, dat de paarden op het vliegveld kwamen, eigenlijk alles.” Nu, een paar jaar later, lijkt het logisch dat Marjolijn haar beroep ervan zou maken. De hondentrimsalon was aardig maar niet heel lucratief en ze was al haar leven lang volop betrokken in de paarden: “Achteraf was het een typisch gevalletje van naar je paard zoeken terwijl je er bovenop zit.  Ik ben het op een gegeven moment bedrijfsmatig gaan doen maar dat was nog niet zo gemakkelijk. Er is niemand die je helpt, niemand die zegt hoe je het moet doen. Ik heb via internet mijn weg gevonden. Via cursussen ben ik officieel cargo-agent met een certificaat van de IATA geworden, de International Air Transport Association. Maar dan ben je er nog niet.  Je moet ook toegang krijgen tot het CASS-systeem, het betalingssysteem van de IATA, en daarvoor heb je weer een luchtvaartmaatschappij nodig die jouw aanvraag ondersteunt. Ga maar even vragen. Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. Elke cargo-agent op een luchthaven als Schiphol is IATA-aangesloten maar ik ben de enige die is gespecialiseerd in paarden. Die algemene bureaus kunnen wel een vlucht boeken voor de paarden maar ze weten niet hoe het precies moet met gezondheidspapieren, met bloedtesten, enzovoort.” [caption id="attachment_162963" align="alignnone" width="467"] Vlak bij de snelweg staat aan de doorgaande het verlichte bord bij de ingang van het terrein[/caption] Haar kersverse bedrijf Horse E.T. (Exclusive Transport) raakte in een stroomversnelling toen Koeweit weer open werd gesteld door de EU nadat het van 2010 tot 2015 dicht had gezeten vanwege droes: “Toen Koeweit weer open werd gesteld, wilden de mensen hun paarden eruit hebben maar er waren geen vrachtvliegtuigen vanuit Koeweit naar Europa. Toen heb ik het risico genomen om een vliegtuig te charteren, dat doet normaal gesproken niemand, of het moet gaan om concoursen als Calgary of de Olympische Spelen. Ik huurde dus een compleet vliegtuig voor 42 paarden, waarvoor echt alles tot in de puntjes geregeld moest zijn, alle gezondheidspapieren, douaneformaliteiten, alles. Elk half uur vertraging zou me volgens het contract al 4000 dollar kosten. En als je voor één paard iets niet in orde hebt, wordt alles tegengehouden. Dan ben je failliet voordat je begonnen bent.” Horse E.T. huurde jarenlang permanent 40 stallen in Schaijk, sinds de zomer van 2017 zijn er op de eigen locatie in Ravenstein in totaal 38 boxen, verdeeld over afdelingen in verband met de quarantainebepalingen. Zo kunnen de paarden verzameld worden voor chartervluchten, die voor Horse E.T. steeds normaler worden. Maar welke paarden worden dan zoal vervoerd? “Dat kunnen springpaarden zijn die hier in de zomer komen trainen. Of paarden die hier hun pensioen komen doorbrengen. Maar vooral show-arabieren, dat is onze grootste markt. Arabieren worden gebruikt voor race of endurance maar zeker ook alleen voor de show. Arabieren uit het Midden-Oosten vervoeren we naar Europese trainers die ze trainen voor de shows in Europa, bij voorbeeld in Parijs of Aken. Rijke mensen uit het Midden-Oosten leasen ook voor de eer arabieren  voor een show in het Midden-Oosten of om een seizoen mee te fokken. Je hebt immers ook Europese eigenaren die hun paarden niet willen verkopen. Vaak zijn die paarden hier al kampioen, en dat worden ze dan ook in het Midden-Oosten. Het is een jurysport, dus politiek geladen. Er gaan astronomische bedragen in om, ze betalen de gekste bedragen om een kampioen te hebben. Ze gaan ermee op de foto met de hele familie, en dan kan ie weer terug naar Europa.” [caption id="attachment_162964" align="alignnone" width="768"] Op de nieuwe locatie zijn 38 luxe stallen in compartimenten beschikbaar[/caption] Horse E.T. heeft een klein betrokken team. Rob Wiering vliegt zoveel paarden en is zo druk bezig met het verder op orde brengen van de nieuwe locatie dat hij geen tijd meer heeft om op concours te gaan.  Roos Hermans uit Oss assisteert in alles, vliegt met de paarden mee en verzorgt de paarden. Marjolijn: “Roos was altijd al een paardenmeisje, ze is ook groom geweest bij stallen. Ik vroeg haar vorig jaar september of ze wilde helpen op een Koeweit-vlucht en ze is nooit meer weggegaan. Ik doe ’s ochtends mijn rondje om de paarden te voeren maar overdag zit ik alleen maar op kantoor. Om de volgende vluchten te regelen. Volgende week bij voorbeeld een chartervlucht met 35 springpaarden uit de Arabische Emiraten voor ruiters die in Europa komen trainen. Dat moet gewoon perfect geregeld zijn.” Website Horse E.T. Horse E.T. op Universal Horse Data
Vorige Rogier Linssen en Reggy Hoffmann-Fenten pronken in top tien op MET Volgende Gert-Jan Bruggink en Gerben Morssink plaatsen zich in top vijf van hoofdrubriek Z-Tour na bloedstollende barrage