Met een score van 84.2% hebben Vital Hit (Vitalis x Royal Dance) en Judith Sarda Mane de kleine finale van de Sport Pro Horses Prize competitie voor vierjarige dressuurpaarden gewonnen op de tweede dag van de Longines FEI/WBFSH Dressage World Breeding Championships for Young Horses. De tweede plek werd bezet door Escapado (Escamillo x Bordeaux) en Riccardo Sanavio en het erepodium werd compleet gemaakt door Oasis SDHW (Fontaine TN x Firestone) en Ingrid Gerritsen.
Amazone Judith Sarda Mane, werkzaam voor de eigenaar van Vitalis-nakomeling Gestüt Schafhof, is zeer tevreden met het resultaat van de jonge Oldenburger. ‘Vital Hit was geweldig vandaag, hij voelde heel fris aan en was erg gemotiveerd. In de overgangen had hij nog wat spanning, juist omdat hij te veel wilde doen. Maar het ging verder heel goed, ik ben super trots op hem.’ De Spaanse heeft grootste plannen voor de hengst volgend jaar; ‘hij is zo getalenteerd, we gaan hem nu rustig verder trainen en ik zou natuurlijk dolgraag het kampioenschap voor vijfjarigen rijden volgend jaar.’
Sterke stap of draf
Juryleden Thomas Kessler en Maarten van der Heijden waar het met elkaar eens; de top van de kleine finale bestond uit kwaliteitsvolle vierjarige paarden. ‘We hebben fijne paarden gezien vandaag. Sterke gangen, al veel houding en fijn voorgesteld. De nummer één had een hele sterke stap en ging al heel relaxed de baan door, het was het meest complete paard deze ochtend.’ Waar de Oldenburger hengst, gefokt door Raey Campell, uitblonk in zijn stap, kreeg Escapado het hoogste cijfer op zijn draf, namelijk een 9. ‘De nummer twee had de beste draf vandaag, maar helaas nog wat last van spanning af en toe, wat voornamelijk naar voren kwam in de stap. Maar alsnog een paard met veel kwaliteit.’ De totaalscore voor de vierjarige ruin, gefokt door Andrea Puschmann en in eigendom van Scuderio 1918 kwam uit op 83%.
Ontspannen vierjarige paarden
De entourage zou wellicht ook wat indrukwekkend kunnen zijn voor de jonge paarden, maar de combinaties gingen over het algemeen opvallend ontspannen de baan door, zelfs tijdens de prijsuitreiking. ‘Wanneer zulke jonge paarden spanning laten zien, wordt dat niet meteen afgestraft in de normering’, vertelt Maarten van der Heijden. ‘Zolang het geen invloed heeft op de overgangen en er geen grote fouten door ontstaan, nemen we het iets mee in de harmonie, maar zeker niet in de beoordeling van de gangen.’
Amazone Judith Sarda Mane, werkzaam voor de eigenaar van Vitalis-nakomeling Gestüt Schafhof, is zeer tevreden met het resultaat van de jonge Oldenburger. ‘Vital Hit was geweldig vandaag, hij voelde heel fris aan en was erg gemotiveerd. In de overgangen had hij nog wat spanning, juist omdat hij te veel wilde doen. Maar het ging verder heel goed, ik ben super trots op hem.’ De Spaanse heeft grootste plannen voor de hengst volgend jaar; ‘hij is zo getalenteerd, we gaan hem nu rustig verder trainen en ik zou natuurlijk dolgraag het kampioenschap voor vijfjarigen rijden volgend jaar.’
Sterke stap of draf
Juryleden Thomas Kessler en Maarten van der Heijden waar het met elkaar eens; de top van de kleine finale bestond uit kwaliteitsvolle vierjarige paarden. ‘We hebben fijne paarden gezien vandaag. Sterke gangen, al veel houding en fijn voorgesteld. De nummer één had een hele sterke stap en ging al heel relaxed de baan door, het was het meest complete paard deze ochtend.’ Waar de Oldenburger hengst, gefokt door Raey Campell, uitblonk in zijn stap, kreeg Escapado het hoogste cijfer op zijn draf, namelijk een 9. ‘De nummer twee had de beste draf vandaag, maar helaas nog wat last van spanning af en toe, wat voornamelijk naar voren kwam in de stap. Maar alsnog een paard met veel kwaliteit.’ De totaalscore voor de vierjarige ruin, gefokt door Andrea Puschmann en in eigendom van Scuderio 1918 kwam uit op 83%.
Ontspannen vierjarige paarden
De entourage zou wellicht ook wat indrukwekkend kunnen zijn voor de jonge paarden, maar de combinaties gingen over het algemeen opvallend ontspannen de baan door, zelfs tijdens de prijsuitreiking. ‘Wanneer zulke jonge paarden spanning laten zien, wordt dat niet meteen afgestraft in de normering’, vertelt Maarten van der Heijden. ‘Zolang het geen invloed heeft op de overgangen en er geen grote fouten door ontstaan, nemen we het iets mee in de harmonie, maar zeker niet in de beoordeling van de gangen.’