Paarden verkopen via internet? Wie had in 1999 gedacht dat dat nog ooit werkelijkheid zou worden! Toch werd in dat jaar ehorses opgericht, het bedrijf dat nu als belangrijkste Europese paardenplatform 1,7 miljoen bezoeken per maand heeft, ondersteund door 15 man personeel. Elke 20 minuten wordt er via www.ehorses.nl een paard verkocht. Lena Büker is er directeur: “De hele wereld zoekt naar spring- en dressuurpaarden in Noordwest-Europa, zeg maar Duitsland, Nederland en België. Daar kunnen ook fokkers en handelaren in Nederland en België flink van profiteren.”
Lena Büker vertelt er enthousiast over vanuit het ehorses-kantoor op het prachtige Rittergut Osthoff van Ullrich Kasselmann, vlak bij Osnabrück haar geboorteplaats. Ze kwam er in 2011 in dienst, in het jaar dat Ullrich Kasselmann de eenmansonderneming oppakte, samen met uitgeverij de Neue Osnabrücker Zeitung. Zelf was ze al sinds haar jeugd verzot op paarden maar haar cv bouwde ze op een andere manier op dan de meeste paardenmensen: “Ik wilde eigenlijk naar de bereden politie maar op een beurs zag ik informatie over de studie Paard & Management op Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Ik had dezelfde opleiding in het Engels kunnen doen in Wageningen maar ik heb bewust voor de Nederlandstalige opleiding gekozen.”
Vanuit haar studie liep Lena stage bij een handelsstal in Andalusië en bij het project Horses & Dreams bij Kasselmann in Hagen. Haar afstudeeropdracht ging over het belang van sponsoring op paardenevenementen. Na haar studie bleef ze nog even op Van Hall als projectmanager en toen verkaste ze naar de marketing en communicatie-afdeling van de Duitse bond FN: “Daar heb ik onder andere de Sponsorenbetreuung gedaan, of hoe zeg je dat in het Nederlands. Ik kreeg er de gelegenheid om een trainee-programma van twee jaar te volgen om me verder in het leidinggeven te bekwamen. En ik heb vanuit dit “Nachwuchsführungskraft" programma ook een maandje bij de FEI in Lausanne op het commercial department mee mogen kijken. Na afloop van de twee jaar kreeg ik de kans 2011 naar ehorses over te stappen. En toen heb ik naast mijn werk nog de MBA-opleiding gevolgd aan de Duitse dependance van de University of Wales.”
Met die bagage op zak werd Lena in 2013 gevraagd om directeur van ehorses te worden: “ehorses had enorm veel potentie, en in 2011 zijn we begonnen om het echt goed op te zetten. Eerder was het een one man show en nu kregen we door de aandeelhouders en een grotere team veel meer mogelijkheden. We hebben heel veel dingen wat betreft de bruikbaarheid van het platform veranderd, we hebben contacten gelegd met stamboeken, verenigingen, noem maar op, en nog meer paarden know how erin gebracht. En natuurlijk veel aan de marketing gedaan, want anders kent niemand het. Toen hadden we toch al zo’n 450.000 bezoeken per maand, maar nu zijn het er meer dan 1,7 miljoen. En toen hadden we hooguit 50 paardenadvertentie per dag, nu zijn het er elke dag tussen de 250 en 300.”
[caption id="attachment_168255" align="alignnone" width="640"] Op Rittergut Osthoff vertelt Lena Büker aan ondernemers hoe e-marketing werkt[/caption]
Het gebruik van internet bij de paardenhandel ontwikkelt zich razendsnel in alle opzichten: “Je ziet dat het al lang niet meer zo is dat mensen in hun eigen kringetje paarden verkopen, ook niet bij de oudere mensen. Ja, in het begin hadden we op ehorses vooral goedkopere paarden staan, maar nu zijn het steeds meer ook de duurdere paarden, tegenwoordig ook genoeg boven de € 100.0000. Je ziet dat ook de grotere handelsstallen steeds meer gebruik van ehorses maken. Als mensen een advertentie wissen, vragen we altijd na of het paard verkocht is, of het via ehorses was en of ze de prijs gekregen hebben die ze in gedachten hadden. Zo weten we dat via ehorses elke 20 minuten een paard verkocht wordt en dat het handelsvolume via ehorses boven de 500 miljoen euro ligt. Natuurlijk is dat veel meer want wij weten ook wel dat veel mensen dat niet willen vertellen.”
En nu naar Nederland en België: “We hebben er bewust voor gekozen om eerst heel goed te worden in één land. En nu dat in Duitsland heel goed functioneert, met bij voorbeeld meer dan duizend mensen die via een Premium account paarden adverteren op ehorses, breiden we uit, om te beginnen naar Nederland en België. We weten dat heel de wereld paarden zoekt in Noordwest-Europa en daarbij bestaan voor die mensen eigenlijk geen grenzen tussen Duitsland, Nederland en België. Nu al komt 30% van de kopers uit het buitenland, echt vanuit de hele wereld, en we denken dat het nu het goede moment is om ook Nederland en België erbij te betrekken. Bovendien: als je op ehorses adverteert, heb je ook de Duitse markt erbij, naast iedereen uit de hele wereld die erop kijkt. Plus we denken dat we het gemakkelijk gemaakt hebben om via ehorses paarden te adverteren. Paardenmensen hebben hun leven vooral buiten is en hebben weinig tijd om achter de computer te zitten. Daarom hebben we ook toepassingen gemaakt waardoor paarden automatisch direct ook op de eigen website geplaatst kunnen worden. Maar we willen ook dat mensen ons direct kunnen bellen of mailen, omdat we een bedrijf van en voor paardenmensen zijn, geen anonieme eenheid ergens. Daarom helpen we bij voorbeeld oudere fokkers ook om hun paarden op de markt te brengen.”
[caption id="attachment_168256" align="alignnone" width="640"] Op 10 oktober 2018 staat er weer een seminar over online marketing op het programma in samenwerking met Van Hall Larenstein. Hier Lena Büker tijdens de eerste bijeenkomst.[/caption]
Sinds december 2017 is er een nieuwe tak aan het bedrijf toegevoegd: www.edogs.de. Lena: “Heel veel paardenmensen hebben een hond, dus die combi is best logisch. We hebben nu al meer dan 7.000 honden op edogs. Ons sterke punt is dat we vertrouwde content hebben: bij ons is er geen plaats voor vermeerderaars, mensen die fokken puur om winstbejag. We controleren elke dag alle advertentie daarop. Dierenwelzijn staat bij ons hoog in het vaandel, daarom kan een dierenasiel bij ons gratis adverteren, waarmee we ook wat doen voor de hondenwereld. Meer dan 1.000 honden hebben het eerste halfjaar al een nieuwe baas gevonden, da’s best mooi!”
ehorses op Universal Horse Data
ehorses op Facebook
Website ehorses.nl
De nieuwe website edogs
Paarden verkopen via internet? Wie had in 1999 gedacht dat dat nog ooit werkelijkheid zou worden! Toch werd in dat jaar ehorses opgericht, het bedrijf dat nu als belangrijkste Europese paardenplatform 1,7 miljoen bezoeken per maand heeft, ondersteund door 15 man personeel. Elke 20 minuten wordt er via www.ehorses.nl een paard verkocht. Lena Büker is er directeur: “De hele wereld zoekt naar spring- en dressuurpaarden in Noordwest-Europa, zeg maar Duitsland, Nederland en België. Daar kunnen ook fokkers en handelaren in Nederland en België flink van profiteren.”
Lena Büker vertelt er enthousiast over vanuit het ehorses-kantoor op het prachtige Rittergut Osthoff van Ullrich Kasselmann, vlak bij Osnabrück haar geboorteplaats. Ze kwam er in 2011 in dienst, in het jaar dat Ullrich Kasselmann de eenmansonderneming oppakte, samen met uitgeverij de Neue Osnabrücker Zeitung. Zelf was ze al sinds haar jeugd verzot op paarden maar haar cv bouwde ze op een andere manier op dan de meeste paardenmensen: “Ik wilde eigenlijk naar de bereden politie maar op een beurs zag ik informatie over de studie Paard & Management op Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Ik had dezelfde opleiding in het Engels kunnen doen in Wageningen maar ik heb bewust voor de Nederlandstalige opleiding gekozen.”
Vanuit haar studie liep Lena stage bij een handelsstal in Andalusië en bij het project Horses & Dreams bij Kasselmann in Hagen. Haar afstudeeropdracht ging over het belang van sponsoring op paardenevenementen. Na haar studie bleef ze nog even op Van Hall als projectmanager en toen verkaste ze naar de marketing en communicatie-afdeling van de Duitse bond FN: “Daar heb ik onder andere de Sponsorenbetreuung gedaan, of hoe zeg je dat in het Nederlands. Ik kreeg er de gelegenheid om een trainee-programma van twee jaar te volgen om me verder in het leidinggeven te bekwamen. En ik heb vanuit dit “Nachwuchsführungskraft" programma ook een maandje bij de FEI in Lausanne op het commercial department mee mogen kijken. Na afloop van de twee jaar kreeg ik de kans 2011 naar ehorses over te stappen. En toen heb ik naast mijn werk nog de MBA-opleiding gevolgd aan de Duitse dependance van de University of Wales.”
Met die bagage op zak werd Lena in 2013 gevraagd om directeur van ehorses te worden: “ehorses had enorm veel potentie, en in 2011 zijn we begonnen om het echt goed op te zetten. Eerder was het een one man show en nu kregen we door de aandeelhouders en een grotere team veel meer mogelijkheden. We hebben heel veel dingen wat betreft de bruikbaarheid van het platform veranderd, we hebben contacten gelegd met stamboeken, verenigingen, noem maar op, en nog meer paarden know how erin gebracht. En natuurlijk veel aan de marketing gedaan, want anders kent niemand het. Toen hadden we toch al zo’n 450.000 bezoeken per maand, maar nu zijn het er meer dan 1,7 miljoen. En toen hadden we hooguit 50 paardenadvertentie per dag, nu zijn het er elke dag tussen de 250 en 300.”
[caption id="attachment_168255" align="alignnone" width="640"] Op Rittergut Osthoff vertelt Lena Büker aan ondernemers hoe e-marketing werkt[/caption]
Het gebruik van internet bij de paardenhandel ontwikkelt zich razendsnel in alle opzichten: “Je ziet dat het al lang niet meer zo is dat mensen in hun eigen kringetje paarden verkopen, ook niet bij de oudere mensen. Ja, in het begin hadden we op ehorses vooral goedkopere paarden staan, maar nu zijn het steeds meer ook de duurdere paarden, tegenwoordig ook genoeg boven de € 100.0000. Je ziet dat ook de grotere handelsstallen steeds meer gebruik van ehorses maken. Als mensen een advertentie wissen, vragen we altijd na of het paard verkocht is, of het via ehorses was en of ze de prijs gekregen hebben die ze in gedachten hadden. Zo weten we dat via ehorses elke 20 minuten een paard verkocht wordt en dat het handelsvolume via ehorses boven de 500 miljoen euro ligt. Natuurlijk is dat veel meer want wij weten ook wel dat veel mensen dat niet willen vertellen.”
En nu naar Nederland en België: “We hebben er bewust voor gekozen om eerst heel goed te worden in één land. En nu dat in Duitsland heel goed functioneert, met bij voorbeeld meer dan duizend mensen die via een Premium account paarden adverteren op ehorses, breiden we uit, om te beginnen naar Nederland en België. We weten dat heel de wereld paarden zoekt in Noordwest-Europa en daarbij bestaan voor die mensen eigenlijk geen grenzen tussen Duitsland, Nederland en België. Nu al komt 30% van de kopers uit het buitenland, echt vanuit de hele wereld, en we denken dat het nu het goede moment is om ook Nederland en België erbij te betrekken. Bovendien: als je op ehorses adverteert, heb je ook de Duitse markt erbij, naast iedereen uit de hele wereld die erop kijkt. Plus we denken dat we het gemakkelijk gemaakt hebben om via ehorses paarden te adverteren. Paardenmensen hebben hun leven vooral buiten is en hebben weinig tijd om achter de computer te zitten. Daarom hebben we ook toepassingen gemaakt waardoor paarden automatisch direct ook op de eigen website geplaatst kunnen worden. Maar we willen ook dat mensen ons direct kunnen bellen of mailen, omdat we een bedrijf van en voor paardenmensen zijn, geen anonieme eenheid ergens. Daarom helpen we bij voorbeeld oudere fokkers ook om hun paarden op de markt te brengen.”
[caption id="attachment_168256" align="alignnone" width="640"] Op 10 oktober 2018 staat er weer een seminar over online marketing op het programma in samenwerking met Van Hall Larenstein. Hier Lena Büker tijdens de eerste bijeenkomst.[/caption]
Sinds december 2017 is er een nieuwe tak aan het bedrijf toegevoegd: www.edogs.de. Lena: “Heel veel paardenmensen hebben een hond, dus die combi is best logisch. We hebben nu al meer dan 7.000 honden op edogs. Ons sterke punt is dat we vertrouwde content hebben: bij ons is er geen plaats voor vermeerderaars, mensen die fokken puur om winstbejag. We controleren elke dag alle advertentie daarop. Dierenwelzijn staat bij ons hoog in het vaandel, daarom kan een dierenasiel bij ons gratis adverteren, waarmee we ook wat doen voor de hondenwereld. Meer dan 1.000 honden hebben het eerste halfjaar al een nieuwe baas gevonden, da’s best mooi!”
ehorses op Universal Horse Data
ehorses op Facebook
Website ehorses.nl
De nieuwe website edogs