“Dan hadden wij het gemakkelijker”, zegt collega Ron Voskuilen. “Toen wij van jullie situatie hoorden dacht ik dit kan weleens groot worden en zijn we meteen scenario’s gaan uitwerken. Wij hebben ons toen voorgenomen om onze besluitvorming mede te laten bepalen door wat er met het Eurovisie Songfestival in Rotterdam zou gaan gebeuren. Als dat door kon gaan – eerder dan het CHIO én binnen – durfden wij het ook aan. Dat besluit zou begin april genomen worden. De gemeente Rotterdam versnelde die beslissing zelfs, eind maart hoorden we dat het Songfestival niet door zou gaan. Wij hadden toen al uitgerekend wat het ons op dat moment zou gaan kosten en we hadden toen ook nog niet alle kosten gemaakt.”
Met alle stakeholders naar oplossingen zoeken
“We hadden ontzettend met jullie te doen”, zegt Theo de Rooij. “En ook met onze leveranciers, een deel van jullie partners werkt bovendien ook voor het CHIO. En velen van hen zijn in zwaar weer gekomen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?”
“Wij zijn direct in gesprek gegaan met al onze stakeholders, we hebben onze leveranciers waar mogelijk beloofd om hen aan boord te houden. Ook onze sponsoren hebben we gevraagd ons trouw te blijven door een deel van hun sponsorvergoeding als dekking voor 2020 te gebruiken en een deel door te schuiven naar 2021. Het verlies blijft echter gigantisch”, aldus Marcel Hunze.
“Met de sponsoren van het CHIO Rotterdam hebben we voor een vergelijkbare oplossing gekozen”, zegt Theo de Rooij. Ron Voskuilen vervolgt: “Inmiddels hebben wij scenario’s voor 2021 uitgewerkt. Er zijn zoals we het nu zien vier hoofdvormen mogelijk: 1. Een online interactief evenement zonder publiek 2. Een online interactief evenement met beperkte, exclusieve en coronaproof hospitality 3. Een evenement met publiek en hospitality maar zonder Stroodorp en Entertainment en 4. Een volledig evenement met alles erop en eraan. We weten natuurlijk nog niet hoe de situatie zich ontwikkelt, maar met wat we nu weten ligt optie 2 erg voor de hand. We merken dat onze sponsoren en hun relaties elkaar wel heel graag weer willen ontmoeten.”
De sport in de lucht houden
“De scope van het evenement heeft een reset gekregen. We zijn er primair op gericht om de sport in de lucht te houden”, vult Voskuilen aan. “We hebben met de Nederlandse topruiters gesproken en zij willen heel graag dat we doorgaan, hun doel blijft presteren.”“Ja, het is een super moeilijke tijd voor ruiters”, zegt Anky van Grunsven. “Zo goed als alle wedstrijden zijn inmiddels van de kalender met uitzondering van een paar evenementen met een vaste locatie zoals De Peelbergen en St Tropez. Ik hoop echt dat het concours in Geneve doorgaat, dat wordt spannend. Er is voor de ruiters vrijwel geen planning te maken. Ruiters én paarden hebben wedstrijden echt nodig om te kunnen blijven presteren.” Marcel Hunze: “Daarom willen wij er alles aan doen om The Dutch Masters door te laten gaan. We moeten de sport in leven zien te houden. Ook wij werken aan verschillende scenario’s. Onze mix tussen publiek en hospitality ligt iets anders dan in Rotterdam. We hebben nog geen definitief scenario omdat de situatie nog elke week verandert. We hebben ook nog niet bepaald hoe een versie zonder publiek eruit zou zien. Dat scenario zullen we dan eerst gaan bespreken met onze sponsoren .”
“Qua mix van publiek en zakelijk heb je wel een beetje gelijk, wij doen in Rotterdam ook echt ons best om meer paardenminnend publiek aan te trekken. Zodat de balans een beetje meer wordt zoals bij The Dutch Masters of Jumping Amsterdam. Als er vanwege Corona volgend jaar echt niet meer in zit dan een online variant worden de gesprekken met onze sponsoren ook anders. En misschien zien we dan ook heel andere sponsoren. En misschien kunnen we meer media bereiken. Wij hebben dit jaar al geëxperimenteerd met een online versie en hebben gemerkt dat er bij ruiters en publiek veel belangstelling voor bestaat”, aldus Ron Voskuilen. “Ik hoop dat een versie helemaal zonder publiek niet hoeft”, zegt Marcel Hunze, “ik zou graag de mix tussen hospitality en publiek vasthouden, dat is toch de ziel van Indoor Brabant/The Dutch Masters.”
“Dan hadden wij het gemakkelijker”, zegt collega Ron Voskuilen. “Toen wij van jullie situatie hoorden dacht ik dit kan weleens groot worden en zijn we meteen scenario’s gaan uitwerken. Wij hebben ons toen voorgenomen om onze besluitvorming mede te laten bepalen door wat er met het Eurovisie Songfestival in Rotterdam zou gaan gebeuren. Als dat door kon gaan – eerder dan het CHIO én binnen – durfden wij het ook aan. Dat besluit zou begin april genomen worden. De gemeente Rotterdam versnelde die beslissing zelfs, eind maart hoorden we dat het Songfestival niet door zou gaan. Wij hadden toen al uitgerekend wat het ons op dat moment zou gaan kosten en we hadden toen ook nog niet alle kosten gemaakt.”
Met alle stakeholders naar oplossingen zoeken
“We hadden ontzettend met jullie te doen”, zegt Theo de Rooij. “En ook met onze leveranciers, een deel van jullie partners werkt bovendien ook voor het CHIO. En velen van hen zijn in zwaar weer gekomen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?”
“Wij zijn direct in gesprek gegaan met al onze stakeholders, we hebben onze leveranciers waar mogelijk beloofd om hen aan boord te houden. Ook onze sponsoren hebben we gevraagd ons trouw te blijven door een deel van hun sponsorvergoeding als dekking voor 2020 te gebruiken en een deel door te schuiven naar 2021. Het verlies blijft echter gigantisch”, aldus Marcel Hunze.
“Met de sponsoren van het CHIO Rotterdam hebben we voor een vergelijkbare oplossing gekozen”, zegt Theo de Rooij. Ron Voskuilen vervolgt: “Inmiddels hebben wij scenario’s voor 2021 uitgewerkt. Er zijn zoals we het nu zien vier hoofdvormen mogelijk: 1. Een online interactief evenement zonder publiek 2. Een online interactief evenement met beperkte, exclusieve en coronaproof hospitality 3. Een evenement met publiek en hospitality maar zonder Stroodorp en Entertainment en 4. Een volledig evenement met alles erop en eraan. We weten natuurlijk nog niet hoe de situatie zich ontwikkelt, maar met wat we nu weten ligt optie 2 erg voor de hand. We merken dat onze sponsoren en hun relaties elkaar wel heel graag weer willen ontmoeten.”
De sport in de lucht houden
“De scope van het evenement heeft een reset gekregen. We zijn er primair op gericht om de sport in de lucht te houden”, vult Voskuilen aan. “We hebben met de Nederlandse topruiters gesproken en zij willen heel graag dat we doorgaan, hun doel blijft presteren.”“Ja, het is een super moeilijke tijd voor ruiters”, zegt Anky van Grunsven. “Zo goed als alle wedstrijden zijn inmiddels van de kalender met uitzondering van een paar evenementen met een vaste locatie zoals De Peelbergen en St Tropez. Ik hoop echt dat het concours in Geneve doorgaat, dat wordt spannend. Er is voor de ruiters vrijwel geen planning te maken. Ruiters én paarden hebben wedstrijden echt nodig om te kunnen blijven presteren.” Marcel Hunze: “Daarom willen wij er alles aan doen om The Dutch Masters door te laten gaan. We moeten de sport in leven zien te houden. Ook wij werken aan verschillende scenario’s. Onze mix tussen publiek en hospitality ligt iets anders dan in Rotterdam. We hebben nog geen definitief scenario omdat de situatie nog elke week verandert. We hebben ook nog niet bepaald hoe een versie zonder publiek eruit zou zien. Dat scenario zullen we dan eerst gaan bespreken met onze sponsoren .”
“Qua mix van publiek en zakelijk heb je wel een beetje gelijk, wij doen in Rotterdam ook echt ons best om meer paardenminnend publiek aan te trekken. Zodat de balans een beetje meer wordt zoals bij The Dutch Masters of Jumping Amsterdam. Als er vanwege Corona volgend jaar echt niet meer in zit dan een online variant worden de gesprekken met onze sponsoren ook anders. En misschien zien we dan ook heel andere sponsoren. En misschien kunnen we meer media bereiken. Wij hebben dit jaar al geëxperimenteerd met een online versie en hebben gemerkt dat er bij ruiters en publiek veel belangstelling voor bestaat”, aldus Ron Voskuilen. “Ik hoop dat een versie helemaal zonder publiek niet hoeft”, zegt Marcel Hunze, “ik zou graag de mix tussen hospitality en publiek vasthouden, dat is toch de ziel van Indoor Brabant/The Dutch Masters.”