Skip to content

Copyright

Uitgezocht: Wat vinden paarden zelf van lange transporten?

De eerste paarden zijn op dit moment aan hun reis begonnen naar Doha, waar de eerste manche van de Global Champions Tour zal plaatsvinden. Tijd dus om eens stil te staan bij het transport van onze trouwe viervoeters. Want ja, ook zei kunnen te kampen krijgen met reisziektes. 

Iets wat vroeger nog een hele opdracht leek, is nu een alledaagse klus geworden die dagelijks wereldwijd wordt uitgevoerd. De voorbereiding van het transport, het transport zelf en de periode erna wordt tot in de puntjes opgevolgd. 

De voorbereiding

Afhankelijk van waar het paard naartoe moet worden gebracht zal de voorbereiding er anders uit zien. Zo zal een paard dat 4 uren op een vrachtwagen moet staan, niet hetzelfde behandeld worden als een paard dat een 12 uur durende vlucht voor de boeg heeft. Maar ook de export van een paard verloopt niet hetzelfde als de import ervan. 

Bij de export en import van paarden bestaat de kans dat het paard in quarantaine moet. Dat is niet altijd zo, maar voor sommige landen is dit nu eenmaal verplicht, zeker buiten Europa. In deze quarantainestallen worden de paarden onderhouden door het team dat werkt voor het transportbedrijf. Ze krijgen voldoende beweging en de gezondheid wordt constant in het oog gehouden. Als de paarden de stallen verlaten voor vertrek, dan worden de stallen gedesinfecteerd. 

Een zeer belangrijk onderdeel van de voorbereiding is het bloedonderzoek, de vaccinaties en de nodige documenten. Deze moeten alledrie in orde zijn om te mogen vertrekken. 

Het transport 

Net zoals mensen kunnen paarden transport als iets stressvol ervaren en ook zij kunnen ziek worden. Wordt je paard per vliegtuig vervoerd, dan worden de paarden ten eerste op de luchthaven nog eens gecheckt. Zo kan bijvoorbeeld de temperatuur worden genomen. Ze worden dan in een container gezet die onderverdeeld is in 2 tot 3 stallen. 

Tijdens de vlucht worden de paarden voorzien van hooi in een hooinet, en water. Beide zijn van essentieel belang. De temperatuur is een derde factor die tijdens de vlucht op peil wordt gehouden. Is deze temperatuur te hoog, dan kunnen de paarden gaan zweten, mede door stress. 

Begint het paard te zweten door de stress, dan kan het beginnen uitdrogen. Dit kan niet alleen gewichtsverlies met zich meebrengen, maar soms ook koliek n.a.v. een verstopping. Om die redenen is het dus enorm belangrijk dat het paard ruwvoer eet, voldoende drinkt en zo elektrolyten binnenkrijgt. 

Krijgt het paard onderweg koorts, dan kan het zijn dat het shipping fever heeft. Dit is een bacteriële infectie van de longen en de borstkast. Dit wordt veroorzaakt doordat het paard met zijn hoofd te hoog gebonden staat. Het kan zo zijn hoofd niet voldoende naar beneden houden waardoor de bacteriën niet kunnen worden afgevoerd. 

Aankomst 

Het transport kan dus zeer stressvol zijn voor onze paarden. Daarom is het belangrijk, en zelfs volgens een Europese wetgeving verplicht dat je je paarden na een transport van 24 uur, ook 24 uur rust geeft. Zelfs als het paard maar enkele uren reist is het aangeraden het paard rust te gunnen. 

Iets wat vroeger nog een hele opdracht leek, is nu een alledaagse klus geworden die dagelijks wereldwijd wordt uitgevoerd. De voorbereiding van het transport, het transport zelf en de periode erna wordt tot in de puntjes opgevolgd. 

De voorbereiding

Afhankelijk van waar het paard naartoe moet worden gebracht zal de voorbereiding er anders uit zien. Zo zal een paard dat 4 uren op een vrachtwagen moet staan, niet hetzelfde behandeld worden als een paard dat een 12 uur durende vlucht voor de boeg heeft. Maar ook de export van een paard verloopt niet hetzelfde als de import ervan. 

Bij de export en import van paarden bestaat de kans dat het paard in quarantaine moet. Dat is niet altijd zo, maar voor sommige landen is dit nu eenmaal verplicht, zeker buiten Europa. In deze quarantainestallen worden de paarden onderhouden door het team dat werkt voor het transportbedrijf. Ze krijgen voldoende beweging en de gezondheid wordt constant in het oog gehouden. Als de paarden de stallen verlaten voor vertrek, dan worden de stallen gedesinfecteerd. 

Een zeer belangrijk onderdeel van de voorbereiding is het bloedonderzoek, de vaccinaties en de nodige documenten. Deze moeten alledrie in orde zijn om te mogen vertrekken. 

Het transport 

Net zoals mensen kunnen paarden transport als iets stressvol ervaren en ook zij kunnen ziek worden. Wordt je paard per vliegtuig vervoerd, dan worden de paarden ten eerste op de luchthaven nog eens gecheckt. Zo kan bijvoorbeeld de temperatuur worden genomen. Ze worden dan in een container gezet die onderverdeeld is in 2 tot 3 stallen. 

Tijdens de vlucht worden de paarden voorzien van hooi in een hooinet, en water. Beide zijn van essentieel belang. De temperatuur is een derde factor die tijdens de vlucht op peil wordt gehouden. Is deze temperatuur te hoog, dan kunnen de paarden gaan zweten, mede door stress. 

Begint het paard te zweten door de stress, dan kan het beginnen uitdrogen. Dit kan niet alleen gewichtsverlies met zich meebrengen, maar soms ook koliek n.a.v. een verstopping. Om die redenen is het dus enorm belangrijk dat het paard ruwvoer eet, voldoende drinkt en zo elektrolyten binnenkrijgt. 

Krijgt het paard onderweg koorts, dan kan het zijn dat het shipping fever heeft. Dit is een bacteriële infectie van de longen en de borstkast. Dit wordt veroorzaakt doordat het paard met zijn hoofd te hoog gebonden staat. Het kan zo zijn hoofd niet voldoende naar beneden houden waardoor de bacteriën niet kunnen worden afgevoerd. 

Aankomst 

Het transport kan dus zeer stressvol zijn voor onze paarden. Daarom is het belangrijk, en zelfs volgens een Europese wetgeving verplicht dat je je paarden na een transport van 24 uur, ook 24 uur rust geeft. Zelfs als het paard maar enkele uren reist is het aangeraden het paard rust te gunnen. 

Vorige Levy schrijft rankingrubriek Valencia op zijn naam Volgende Schellekens houdt Nederlandse eer hoog in Youngster Tour Finale Lier