Allereerst? Laat je niet verleiden door teveel complimentjes te geven. Je kind overladen met positieve opmerkingen is belangrijk, maar deze moeten wel oprecht en rechttoe rechtaan zijn. Kinderen zijn scherpzinning en ze weten wanneer een complimentje niet gemeend is. Al te vaak hoor je soms: "Ze moet zeggen dat ik geweldig ben, ze is mijn moeder, maar ze weet echt niets van paarden, dus luister ik niet."

Verder, identificeer overtuigingen die stress veroorzaken en het zelfvertrouwen ondermijnen.  Onrealistische verwachtingen over winnen of iemand anders gelukkig maken leiden af van de focus op het rijden. Als je ze opmerkingen hoort maken als "Ik moet een lint winnen" of "Ik moet winnen anders zal mijn coach niet zo blij met me zijn", pak die dan meteen aan.

Het is ook belangrijk dat je respectvol omgaat met een verdrietig kind. We weten misschien dat het niet zo'n big deal is, maar voor hen is dat het wel en moet het ook zo benaderd worden. Probeer je kind te helpen gebeurtenissen te verwerken en gebruik open vragen. Als een huilend kind zegt "Ik reed vandaag verschrikkelijk", zeg dan niet: "Het zal morgen beter gaan". Probeer in plaats daarvan "Het klinkt alsof je van streek bent, kun je me vertellen wat er is gebeurd?" Dit erkent de gevoelens van het kind en laat hen weten dat je bereid bent om hen te helpen het op te lossen.

Een vierder tip? Wees voorzichtig met de pep talks. Veel ouders vergeten dat hun kinderen oppeppen hen over de rand kan duwen. Houd het kort en bemoedigend, en let op je intensiteitsniveau. Voor sommige kinderen is het niet veel nodig om deze gesprekken als druk te ervaren. (Als mijn moeder/vader zo intens is over dit, moet het wel belangrijk zijn. Ik moet het goed doen).

Kinderen die leven met overmatige zorgen over het maken van fouten zijn gestrest en kunnen niet genieten van hun sport. Creëer een sfeer waarin fouten een normaal onderdeel zijn van leren en competitie. Laat hen weten dat het oké is om een afstand te missen of te vallen. Vertel hen dat elke atleet fouten maakt en slechte dagen heeft, en dat het belangrijkste is hoe ze de uitdaging aanpakken. Moedig hen aan om hun eigen sleutelwoord of zin te bedenken die ze kunnen herhalen wanneer er iets misgaat om hen weer op het goede spoor te helpen. Probeer suggesties als "flush it" of "move on". Heb plezier met het bedenken van een signaal en moedig hen dan aan om het uit te proberen tijdens de training.

bron:Ridingoutofyourmind