#FEIThinkOutsideTheBox moet bewustzijn creëeren: "Atleten moeten op de harde manier leren, tenzij goed geïnformeerd"

#FEIThinkOutsideTheBox moet bewustzijn creëeren: "Atleten moeten op de harde manier leren, tenzij goed geïnformeerd"

De FEI heeft vandaag een prikkelende campagne gelanceerd - Think Outside The Box - met als doel het bewustzijn te vergroten en belanghebbenden voor te lichten over het risico op besmetting in en rond de stallen, evenals de mogelijke gevolgen vanuit het perspectief van regelovertreding en de algemene bedreiging voor de gezondheid en het welzijn van hun paarden door vermijdbare gevaren. 


Wat begon als een brainstorm tussen de juridische en educatieve afdelingen van de FEI over hoe ze belanghebbenden, en met name FEI-atleten, groomers, eigenaren en ondersteunend personeel, het best konden informeren en opleiden over het potentieel voor besmetting en daaropvolgende dopinggevallen (overtreding van de Equine Anti-Doping and Medication Controlled Regulations, EADMCR), breidde al snel uit naar algemene aanbevelingen voor beste praktijken voor de bredere paardengemeenschap om veiligheid en welzijn van paarden te bevorderen, ongeacht hun wedstrijdstatus.

Met een campagnevideo die kijkers zal verbazen en conventionele verwachtingen die worden uitgedaagd in verband met de FEI, legt juridisch directeur Mikael Rentsch de redenering achter zo'n gedurfde zet uit.

"We wilden opvallen en de aandacht trekken."

"Al enige tijd zien we dat er een echt gebrek aan bewustzijn is in de gemeenschap als het gaat om de risico's van besmetting in de stallen, en er zijn veel gangbare praktijken die bijdragen aan onbedoelde positieve dopinggevallen. En ondanks alle e-mails en officiële informatiecampagnes die we hebben geprobeerd, realiseerden we ons dat we niet doordrongen tot onze doelgroep - de ruiters, de groomers, de eigenaren en het ondersteunend personeel.

"En dat is echt jammer, want atleten moeten op de harde manier leren, alleen als ze zich bewust waren geweest van een paar eenvoudige principes om besmetting te voorkomen, hadden ze misschien geen positief geval gehad.

"Dit is waarom we besloten hebben om de campagne op deze manier te voeren, en we besloten om deze kans te benutten en het bereik uit te breiden naar de algemene gezondheidsrisico's die besmetting voor paarden met zich mee zou kunnen brengen, evenals andere vermijdbare bedreigingen voor de veiligheid en het welzijn van een paard in en rond de stallen die vaak kunnen worden aangepakt met een goede planning en organisatie, en relevant zijn voor alle ruiters, niet alleen de FEI-gemeenschap."

De campagne draait om vier kernthema's - Gedraag je, Organiseer, Onderhoud en Beveilig - waarbij elk thema wordt opgesplitst in specifieke actiepunten en de risico's die voortvloeien uit deze punten als ze niet worden aangepakt. Het risico op besmetting en de gevolgen voor EADCMR-overtredingen, zoals diskwalificatie en schorsing, vormen de kern van de campagne en komen prominent naar voren, evenals veiligheidsberichten met betrekking tot intoxicatie, letsel en mogelijke brandgevaren.

Het campagneportaal is beschikbaar in drie talen - Engels, Frans en Spaans - om ook niet-Engelssprekende doelgroepen te bereiken, en bevat downloadbare middelen voor het publiek om de campagne op hun eigen platforms te promoten en te ondersteunen, evenals speciale secties voor ambassadeurs en supporters, waaronder de International Grooms Association en de Equestrian Organisers Association, onder anderen.



Bron: Persbericht