Het wordt warm ... wees voorzichtig met het paardentransport

Het wordt warm ... wees voorzichtig met het paardentransport

In Nederland kennen de zomers soms flinke extremen. De verwachting is dat, door de aanhoudende klimaatverandering, dit de komende jaren alleen maar verder zal toenemen. Dit is voor paardenhouders lastig want deze omslagen in het weer hebben invloed op het welzijn van de paarden.

Paarden zijn warmbloedig met een lichaamstemperatuur tussen de 37,4 en 38 graden. De meest comfortabele temperaturen voor paarden liggen tussen de 5 graden Celsius en 25 graden Celsius. Gevoelstemperatuur kan natuurlijk wel worden beïnvloed door bijvoorbeeld wind, straling van de zon en luchtvochtigheid.

Om te voorkomen dat het welzijn van uw paarden in het geding komt zijn er een aantal voorzorgsmaatregelen die eenvoudig toe te passen zijn als er extreme temperaturen verwacht worden. Hierbij kunt u denken aan het plaatsen van ventilatoren, zorgen dat paarden voldoende schaduw, beschutting en vers drinkwater tot hun beschikking hebben en in sommige gevallen kan het fijner zijn om uw paarden overdag op stal te laten en in de nacht in de weide of paddock te zetten.

Nieuwe regels voor paardenransport bij hitte.

Het welzijn van dieren is erg belangrijk, dit geldt ook tijdens transport. In 2020 gingen er nieuwe regels van kracht voor het vervoer van dieren bij extreme hitte.

De huidige gestelde eisen voor veetransport van de NVWA gelden als volgt:

  • Vanaf 27 graden is er intensieve controle door NVWA op veetransport.
  • Vanaf 30 graden is er een verbod op transport langer dan 8 uur. Volledig geconditioneerde wagens uitgezonderd.
  • Vanaf 35 graden is er een verbod op een transport van dieren. Volledig geconditioneerde wagen uitgezonderd.

Toch gaat er dit jaar waarschijnlijk opnieuw wat veranderen ten aanzien van dit beleid. De nieuwe motie voor een verbod op veetransport vanaf 30 graden werd afgelopen week met een kleine meerderheid aangenomen. Hoe dit er precies uit gaat zien voor paardenhouders, zal in de komende weken meer vorm gaan krijgen.

Bereid uw rit goed voor

Uw paarden vervoeren op te warme dagen kan risicovol zijn. Om het welzijn van de paarden voorop te stellen worden de nieuwe regels voor transport doorgevoerd. Maar wat kunt u doen om uw rit zo comfortabel mogelijk te maken voor uw paard en ervoor te zorgen dat het welzijn van uw paard niet in het geding komt? Wij spraken met Marcel Jordan van Marcel Jordan Horse Transport over zijn ervaringen en advies in dit soort situaties.

‘’Het is belangrijk dat wanneer het warm is, er naar de beladingsdichtheid wordt gekeken. Er moet voldoende ruimte boven de paarden zijn zodat er voldoende luchtverplaatsing ontstaat. Daarnaast werken wij altijd met sterke ventilatoren zodat de warmte kan worden afgevoerd, zeker als de wagen in de file terecht komt. Dakluiken dienen aan de achterkant geopend te zijn hierdoor ontstaat er een schoorsteen effect. Hou er wel rekening mee dat als dakluiken volledig geopend zijn er natuurlijk ook weer warme lucht binnen kan komen.’’

Wanneer kunnen paarden last krijgen van de warmte?

‘’Dit is een lastige vraag. Dit kan erg per paard verschillen bijvoorbeeld door waar ze zijn opgegroeid. Ook de reactie van het paard op transport kan van invloed zijn. Een paard dat stress ervaart tijdens transport zal sneller last hebben van de warmte dan een paard dat rustig is. Wanneer een paard begint te zweten is het raadzaam om elektrolyten bij te geven. Als een paard extreem begint te zweten is het beter om een veearts te raadplegen om het paard indien nodig zoutoplossing toe te dienen.’’

Wat doen jullie om de reis zo comfortabel mogelijk te maken?

‘’De paarden hebben tijdens de reis altijd beschikking over voldoende water en hooi. Paarden kunnen met gemak 30 tot 40 liter water drinken per dag op de vrachtwagen. Vorig jaar hebben we een koelsysteem laten inbouwen waardoor het mogelijk is om de temperatuur tijdens het transport tussen de vijf en acht graden te laten dalen. De GD in Deventer heeft dit systeem beoordeeld en heeft hier een erg positief rapport over geschreven. Dit koelsysteem werkt op basis van verneveling. Het water wordt doormiddel van hoge druk via nozzels het paardengedeelte ingespoten. Door de hoge druk zijn de waterdeeltjes minuscuul klein waardoor ze gaan verdampen. Dit verdampen kost energie en deze energie wordt uit de lucht gehaald waardoor de temperatuur zal dalen.’’

bron: FNRS