Nieuw eventing systeem moet de sport veiliger maken

Nieuw eventing systeem moet de sport veiliger maken
We kennen allemaal de gevaren van de Eventing sport wanneer het niveau van het concours stijgt en wellicht wat hoger ligt als dat van de ruiter. Het is dan ook geen overbodige luxe om continue te werken aan methoden om de sport veiliger te maken. En juist dat is wat het nieuwe revolutionaire beoordelingssysteem kan gaan doen.

Zoals alle partijen in de Eventing wereldwijd zet British Eventing alles op alles om de veiligheid van de ruiters te verhogen. Want de sport heeft nog al een deuk in het imago opgelopen door de vele, soms ook fatale, valpartijen van de afgelopen jaren.  Om deze incidenten terug te dringen gaat nu een nieuw beoordelingssysteem getest worden op meerdere competities in Groot-Britannië het komende jaar.

British Eventing is de samenwerking aan gegaan met ontwikkelaar Equirating.  Het bedrijf heeft een methode ontwikkelt die bereken hoe moeilijk/gevaarlijk een parcours is in verhouding tot de kwaliteiten van de ruiters en paarden. Indien je met een paard dat minder ervaren is of als minder ervaren ruiter met een ervaren paard wilt starten, zal eerst gekeken worden naar het niveau van de combinaties in verhouding tot de moeilijkheidsgraad van het parcours.  Pas dan zal er er groen licht gegeven worden om te starten.

Eventing Ireland heeft dit systeem reeds getest in 2016. Ze gebruikten hiervoor een soort van verkeerslichten systeem. Alle combinaties die de organisatie veilig achtte te starten kregen groen licht, de twijfelgevallen oranje en de ruiters voor wie ze het gevaarlijk achtten kregen rood. De ruiters met rood en oranje worden dan verzocht in een lagere proef deel te nemen.

Voor ze het systeem kunnen lanceren moeten uiteraard eerst de inschaling van niveaus voor ruiters en paarden bepaald worden. Ook moet er een graadmeter komen voor de moeilijkheid van het parcours. Ze zullen kijken naar uitslagen en ze zullen een team van experts uitsturen om te bepalen hoe moeilijk/gevaarlijk het parcours is.

Wanneer dit systeem getest zal worden in België is onduidelijk, maar studies in de geteste landen tonen wel aan dat er 66% minder valpartijen zijn indien dit systeem gevolgd wordt.